Københavns, Tårnbys og Dragørs borgmestre går nu sammen om et brev til virksomheder, der har haft relation til lufthavnen. Håbet er, at virksomhederne vil gøre ansatte og tidligere ansatte opmærksomme på den hjælp, de er berettigede til i opsigelsesperioden og som ledige.

Af Pia Melander Guilbert
Ideen opstod på et møde mellem Cecilia Lonning-Skovgaard (V), der er beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune, Allan S. Andersen (S), borgmester i Tårnby Kommune, og Eik Bidstrup (V), borgmester i Dragør Kommune. De tre kommuner tilsammen bopæl for syv ud af ti fyrede. Derfor besluttede de på mødet at intensivere samarbejdet og sende et brev ud til virksomheder, der har haft relation til lufthavnen.
”De opsagte blev orienteret om muligheden for hjælp i forbindelse med, at de blev fyret. Men der er rigtig meget at forholde sig til, når man står med sin fyreseddel i hånden. Derfor er det vigtigt, at vi igen kontakter de opsagte og ledige, der endnu ikke har reageret på tilbuddet,” udtaler Allan S. Andersen, borgmester i Tårnby Kommune i en pressemeddelelse.
Koordineret virksomhedsservice
På mødet besluttede de tre borgmestre også at arbejde endnu tættere sammen i forhold til kontakten til de virksomheder, der skal være med til at hjælpe de mange ny-ledige i job:
”For de virksomheder, der hjælper med fx virksomhedspraktik eller omskolingsforløb, vil det være en hjælp, at de fremadrettet oplever en koordineret virksomhedsservice fra de tre kommuner. Det vil vi bestræbe os på at kunne levere til dem,” sagde Cecilia Lonning-Skovgaard (V) efter mødet.

Tilbuddene skal udnyttes bedre
Alle tre borgmestre roser den store indsats, som Jobcenter CPH allerede har stået for og glæder sig over, at opgaven med at informere de mange ny-ledige nu bliver styrket.
Ifølge Dragørs borgmester Eik Bidstrup er de tre kommuner enige om sammen at gøre deres yderste for, at flest mulige ledige tager imod de gode tilbud, der allerede er:
”Med borgeren i centrum skal vi forsøge at hjælpe folk videre. Jeg har mødt og kender familier, der står i en svær situation på tærsklen til det nye år. Familier, hvor både mor og far arbejdede i lufthavnen, men som nu begge har mistet jobbet. Det lægger et stort pres på hele familien. Med tværgående samarbejde forbedrer vi mulighederne for den enkelte borger til at finde et nyt arbejde – måske i en anden branche – eller dygtiggøre sig gennem en praktikplads eller efteruddannelse.”