I 2020 modtog Københavns Politis servicecenter (114) knap 210.000 opkald fra borgere. Størstedelen bestod af anmeldelser og spørgsmål om forsamlings-og opholdsforbud.

Af Pia Melander Guilbert
Har corona gjort dig til en lille politibetjent, der holder øje med, om andre har mundbind på i supermarkedet og overholder forsamlingspåbudet. Så er du ikke den eneste. I 2020 modtog Københavns Politis servicecenter, også kendt som 114 knap 210.000 henvendelser. Størstedelen handlede om corona-restriktionerne.
Må man lufte hund i en forbudszone?
De corona-spørgsmål, der har fyldt mest, har handlet om forsamlingsforbud og opholdsforbudszoner – der har både været anmeldelser og vejledninger. Det har for eksempel været borgere, som har set eller mødt større grupper end det tilladte i det offentlige rum, og som ringer for at gøre os opmærksom på det. Der er også borgere, som har spørgsmål i forhold til, hvordan reglerne er i en opholdsforbudszone, må man for eksempel lufte hund, løbe gennem området. Den slags spørgsmål fik politiet en del af, da de sidste år havde midlertidige opholdsforbudszoner i Nørrebroparken og på Islands Brygge, oplyser Københavns politi.
”Vi får henvendelser om rigtig mange forskellige emner hver dag – og hver gang gør vi os umage for at finde svar og vejlede borgeren. Det ligger os meget på sinde at håndtere alle opkald både empatisk og professionelt, for det kan være en følelsesmæssigt påvirket borger, vi har i den anden ende af røret,” siger politikommissær og leder i Servicecenteret, David Pilmark.
I 2020 besvarede Københavns politi 94 procent af alle opkald til Servicecenteret, det vil sige 196.007 opkald, i løbet af 75 sekunder. I Servicecenteret sidder både politifolk og administrative medarbejdere, som både på hverdage og i weekender håndterer de mange indgående opkald.