På Ørestad Gymnasium har de haft mediecamp, et frivilligt journalistisk kursus for eleverne i filmproduktion og interviewhåndværk. Trine Hvam, der er akademisk medarbejder og websideansvarlig på Ørestad Gymnasium, har lånt spalteplads her i Amagernyt.
Selvom studenterne netop var sprunget ud, og de resterende elever sendt på sommerferie, summede det stadig af liv på Ørestad Gymnasium. 15 elever fra kommende 8. og 9. klasser var nemlig blevet inviteret til mediecamp i gymnasiets medieby. Skoleelever fra forskellige dele af København brugte 5 dage på en mediecampen. Rektor, Mads Lyngby Skrubbeltrang, var idemanden bag. “Vi lavede mediecampen, fordi vi gerne vil give lokale unge muligheden for at lave film. Fordi det er sjovt og lærerigt på samme tid. Og så fordi vi kan – vi har udstyret, de rette personer og lokalerne til det,” fortæller han.
Live-streamet talkshow
På campen lærte eleverne bl.a at filme, lave lyd og redigere. På campens første dage prøvede eleverne kræfter med at lave fiktionsfilm, som de skrev manus til, filmede og redigerede. Senere på ugen lærte de journalistiske tricks og producerede et live-streamet talkshow.
Entusiasme, viden og learning by doing
Mediefagslærer på Ørestad Gymnasium, Morten Skourup, var glad for at kunne byde folkeskoleeleverne velkomne på gymnasiet på en sjov og uformel måde. “Det, vi prøver at etablere med campen, er en medielegeplads, hvor eleverne kan lære noget teoretisk gennem en legende form. Vi holder os fra lange foredrag og kører i stedet learning by doing,” siger han. Morten underviste på campen, sammen med de to nybagte studenter Mikkel og Bryce, der også er mediefagsentutiaster. “Det gjorde en stor forskel, at vi havde to dygtige elever fra gymnasiet til at hjælpe eleverne på campen. Deres entusiasme og viden smittede meget af på eleverne,” fortæller Morten.
Veloplagte elever
At det var en veloplagt gruppe elever, der havde valgt at bruge en uge af deres sommerferie på mediecampen, herskede der ingen tvivl om hos Morten. “Vi havde et effektivt program, hvor vi kørte hårdt på 4 timer om dagen. På trods af det tæt pakkede program, var eleverne enormt søde og positive, og de synes, det var sjovt at være her.”
Ideer forvandledes til spændende film
Der var også udelukkende positive toner fra eleverne selv, der kløede på for at få deres ideer forvandlet til spændende film. “Det har været ret interessant at prøve noget helt andet end at gå i almindelig skole. Så om morgenen glædede jeg mig faktisk til at komme hen på campen,” fortæller Dicte fra 8.klasse. Dicte meldte sig til campen, fordi hun længe har været interesseret i journalistik og i at filme. Derfor ville hun gerne lære at redigere video, og få mere viden om, hvordan man laver journalistiske indslag og opstiller interviews.
Kort vej fra idé til produkt
At der var kort vej fra ide til færdigt produkt, tiltalte eleverne på campen. Allerede på dag ét blev eleverne sendt ud for at filme en kortfilm efter et forlæg fra underviserne. “Det var virkelig sjovt at filme vores kortfilm. Vi filmede i Ørestaden og brugte store kameraer på stativ og professionelle mikrofoner,” fortæller Annika fra 8. klasse. Dicte var også begejstret for øvelsen med at lave kortfilm. “Det har været sjovt at opleve, at vores film er blevet meget forskellige, fordi vi har så mange forskellige inputs og tænker forskelligt.”
Mediefagscamp igen til næste år
Rektor, Mads Lyngby Skrubbeltrang, fortæller, at campen også er en måde at gøre opmærksom på, at man kan have mediefag på A-niveau på Ørestad Gymnasium. “Det deltagerne arbejdede med på campen, minder meget om det, de kommer til at opleve i gymnasiet, hvis de vælger mediefag – enten som valgfag eller som studieretning,” siger Mads, der er begejstret over, at campen har været så stor en succes. “Efter at have evalueret med årets deltagere, så er der ingen tvivl om, at vi også kommer til at lave mediecamp næste år.”