Talentfulde unge lærer om robotter i Ørestad

I april havde Ørestad Gymnasium besøg af 25 elever fra Juniortalentprogrammet. Juniortalent er et eliteprogram, der tilrettelægges særligt for elever i 8. klasse, der har brug for ekstra faglige udfordringer i undervisningen. På den måde skaber programmet en anderledes og talent-orienteret brobygning mellem folkeskolen og gymnasiet.

Jacob Bønneløkke og Vilhelm Hansen  – besøger juniortalent Ørestad Gymnasium. (Foto: Kamma Hammer Bjørch.)

 

Af Trine Hvam Madsen

25 elever fra 8. klasse på forskellige skoler i København sidder i et solfyldt lokale og leger med, hvad der ved første øjekast ligner, store hvide plastik-dimser. Men samles dimserne rigtigt og kobles til en computer, bliver de til robotter, som eleverne kan programmere til at udføre forskellige handlinger. Via en app på telefonen kan eleverne fx give robotten ansigt og programmere den til at vise følelser. Eller de kan få den til at bevæge sig så præcist, at den kan få en lille kugle igennem en labyrint.

Temaet er Mars

Undervisningen er tilrettelagt af Claus Witfelt, der er informatiklærer på Ørestad Gymnasium, sammen med sin kollega Peter Ravn Jepsen, der underviser i fysik og kemi. Temaet for dagens undervisning er Mars. Tidligere på dagen har eleverne lært om geigermålinger og radioaktiv stråling, da den kosmiske stråling på Mars er så høj, at den risikerer at ødelægge hjernecellernes evne til at kommunikere. Noget der selvsagt vil få stor betydning for menneskets muligheder for at udforske planeten.

Nu sidder gruppen af elever dybt koncentrerede og skal lære robotterne at kende. Senere på dagen skal de nemlig programmere robotterne til at kunne fungere som en del af en ekspedition til Mars.

Programmerer robotten

Jacob Bønneløkke og Vilhelm Hansen fra Skt. Annæ Skole, forsøger at få robotten til at samarbejde, og er næsten ved at være i mål med at få kuglelabyrinten til at fungere.

“Vi lærer at programmere robotten til, hvordan den skal dreje, og hvor længe den skal vente for at kuglen triller den rigtige retning,” forklarer Vilhelm. ”Det er hyggeligt og vi lærer at samarbejde. Jacob har gået til programmering, så han kender til det i forvejen,” uddyber han.

Lærte om Fake News 

Det er anden gang de to elever besøger Ørestad Gymnasium i forbindelse med Juniortalent. Tidligere har de nemlig været på kursus om Fake News, hvor de bl.a. selv skulle finde på og formidle en falsk nyhedshistorie, for at forstå mekanismerne bag fake news.

Jacob og Vilhelm er blevet tilmeldt Juniortalent af deres lærere, der mente, at de kunne have godt af at blive udfordret lidt ekstra fagligt. De synes begge, det er fedt at komme ud på gymnasiet, selv om de tidligere har været i brobygningsforløb på flere forskellige gymnasier.

Arbejder projekt orienteret

“Den her måde at møde gymnasiet på er næsten mere brugbar end den brobygning vi har været på på andre gymnasier. Det her falder meget mere inden for vores interesser,” fortæller Jacob. Og Vilhelm er helt enig.

“Det er dejligt at arbejde mere projektorienteret, fordi vi arbejder i dybden med én ting en hel dag. På den måde bliver det en anderledes og meget sjovere måde at gå i skole på,” siger han inden han og Jacob igen vender opmærksomheden mod robotten.

Seneste artikler

 

Fik du læst?