Københavns sidste sporvejslinje kørte for sidste gang for 50 år siden

Frem til 22. april 1972 var sporvogne en del af Københavns travle bybillede, og sporvognslinje 5 var den sidste som fik lov til at køre igennem byens gader. For mange københavnere var linje 5 den daglige tur til og fra skole eller arbejde.

Det blev til et festligt farvel til Linje 5 tilbage i 1972. (Fotos: Torben Liebst)

Den 22. april 1972 var sidste dag med sporvogne i Danmark, og et farvel til sporvognslinje 5, som blev erstattet med busser. Den sidste vogn kørte fra Amager til Nørrebro Remise, og det blev afslutningen på mere end 109 år med sporvogne i Danmark.

Københavns gader var fyldte med mennesker, og mange mennesker ville have en sidste tur med sporvognen. Mange demonstrerede mod nedlæggelsen, alt imens sporvognen var fyldt til renden med passagerer. For at minde dagen blev der lavet en mindebillet.

Billetten var gyldig til en uafbrudt rejse, og kostede fem kroner. Som dagen skred frem, blev det mere besværligt for konduktørerne at billettere, og om aftenen var det helt umuligt for dem, fordi sporvognene var fyldte med passagerer. Den sidste sporvogn blev bakket ind i Nørrebro Remise halvanden time efter det var planlagt den skulle stoppe.

(Artiklen fortsættes under billedet)

Den sidste tur med Linje 5.

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm markerer i år, at det er 50 år siden Københavns sidste sporvognslinje blev nedlagt, og erstattet med busdrift, og det markeres lørdag  23. april fra 10 til 17. HT-orkestret spiller i Valby Gamle Remise fra kl. 11.00 til 12.00.

På denne dag kan de besøgende også opleve en af de Düsseldorfer-sporvogne (Ledvogn KS 890), der afsluttede sporvognsepoken i Danmark. KS 890 er under restaurering på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, og vil desværre ikke kunne medtage passagerer.

Hvad skete der med Københavns sporvogne?

Størstedelen af de københavnske sporvogne blev brændt på lossepladsen i Sydhavn, men en del fandt også vej til børnehaver, skoler og som sommerhuse rundt omkring i landet. Nogle sporvogne blev bevaret af bl.a Københavns Sporveje selv og Sporvejshistorisk Selskab, og kan ses på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

De sidste 99 ledvogne, kaldet ”Düsseldorfere”, blev solgt til Alexandria Passengers Transport Authority i Egypten, og her kører de fleste stadig i dag. Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm har to af disse vogne i restaurering, og er ved at tilbageføre dem til den gang de kørte i Københavns gader.

Gamle skinner

I dag er der stadig levn fra sporvejstrafikken i København, alt fra gamle remiser, rosetter fra køretråd på bygningernes facader, og nogle steder under asfalten ligger de gamle skinner gemt væk fra dagens lys.

De gamle remiser bliver stadig brugt, bl.a. bliver Svanemøllen Remise brugt som sportshal, Nørrebro Remise som kulturhus, mens Valby Gamle Remise har en lidt mere særpræget historie. I første omgang blev remisen pillet ned og flyttet til Herlev i 1954, her blev den brugt som tømmerhandel. I 1995 blev remisen igen pillet ned, og opført på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, men åbnede først i 1998, hvor den i dag atter bliver brugt som sporvognsremise.

Sporvogne igen?

Men er sporvognen på vej tilbage? Spørger du en sporvejsinteresseret vil svaret højst sandsynligt være ja. For er Letbanen ikke bare et mere moderne ord for sporvogn? Men den gamle sporvognstid er ikke glemt i verdenen omkring os, og i mange storbyer er sporvognene stadig en del af det travle bybillede.

Vil du opleve sporvognene som kørte rundt i Københavns gader, se de busser som overtog driften og høre mere om 109 års sporvejshistorie, så besøg Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Seneste artikler

 

Fik du læst?

En aften om sundhed

Dragør Borgerforening inviterer mandag 26. september kl. 18.30 medlemmerne til en aften, hvor foredragsholder og Qigong-instruktør, Monika L. Petersen fortæller om energiens betydning i forhold

Læs mere »