Stor kundetilgang på Øresundsbroen – 90 procent af trafikken er tilbage

TRAFIK: I årets tredje kvartal fortsatte den rekordhøje stigning i godstrafikken på Øresundsbron, og den danske fritidstrafik var tilbage på niveauet fra 2019.

 

Øresundsbro Konsortiets resultat før værdiregulering blev 913 millioner kr. i perioden januar-september – en stigning på 236 millioner kr. i forhold til den tilsvarende periode sidste år.

“Forskelle i valutakurs påvirker trafikken, men det giver samtidig nye muligheder for virksomheder og borgere i Øresundsregionen. Den store valutaforskel kan give svenskere incitament til at tage et job på den danske side af Øresund, mens det for danskere kan motivere til at købe ind og overnatte på den svenske side,” siger Linus Eriksson, adm. direktør for Øresundsbron, som broen officelt hedder.

Vejtrafikindtægterne steg med 420 millioner kr. til 1.221 millioner kr. i årets første ni måneder sammenlignet med samme periode sidste år.

109.071 passagerer om dagen

Med et gennemsnit på 19.071 passager om dagen i januar-september var Øresundsbrons samlede vejtrafik 9,7 procent lavere end i samme periode i 2019. Det er imidlertid en stigning på 55 procent i forhold til sidste år.

Sommeren bød på en intensiv fritidstrafik med de højeste daglige og ugentlige trafikregistreringer siden broens åbning. Samlet set faldt fritidstrafikken med 12 procent for januar-september i forhold til 2019, men i tredje kvartal var den danske fritidstrafik tilbage på samme niveau som før coronapandemien.

Flere aftalekunder

“Vi havde 66.000 flere aftalekunder med BroPas ved udgangen af tredje kvartal sammenlignet med starten af året. Vores stærke kundetilgang er et glædeligt bevis på en øget interesse for nabolandets muligheder, og på at vi snart er kommet os helt efter coronapandemiens hårde rejserestriktioner,” siger Linus Eriksson.

Brotrafikken satte en døgnrekord lørdag 16. juli – og slog den igen to uger senere. Det er især den danske fritidstrafik, der driver den positive udvikling.

Godstransporterne fortsatte med at rulle over broen på et væsentligt højere niveau end før corona. Godstrafikken steg med 19 procent i årets første tre kvartaler sammenlignet med samme periode i 2019.

Nye rejsemønstre

Som følge af de nye arbejds- og rejsemønstre efter pandemien var pendler- og erhvervstrafikken lavere end i 2019. Siden de sidste coronarestriktioner blev fjernet i februar, er pendlertrafikken dog steget til et niveau på omkring 10-15 procent under niveauet i 2019.

Øresundsbro Konsortiets renteudgifter steg med 182 millioner DKK som følge af den højere inflation, der har en direkte indflydelse på konsortiets realrentegæld. Driftsomkostningerne steg med 1 million DKK i forhold til samme periode sidste år.

God omsætningsudvikling

Årets resultat før værdiregulering forventes at blive lidt højere end resultatet for 2021. Konsortiet vurderer, at resultatet vil ligge i den lavere del af intervallet 1.000-1.250 millioner DKK.

“Vi har gennem året haft en god omsætningsudvikling og flere nye kunder kombineret med en god omkostningskontrol. Stigende renter og inflation dæmper dog årets resultat, som vurderes til at ende i den lavere ende af forventningerne til 2022,” siger Linus Eriksson.

 

Seneste artikler

Marianne Wulff viser den røde vimpel, som »syfiksere« har lavet til Repair Café International, der kan fejre 15-års-fødselsdag til oktober. Opgaven var at designe og sy en vimpel, som symboliserer det danske flag og vores by Dragør. Vimplen skal hænges op til fødselsdagen i Haag sammen med vimpler fra andre Repair Cafe’er fra de deltagende lande. Foto: TorbenStender.

Mariannes kamp mod smid-væk-kulturen

Repair Cafe Dragør fejrer et år i Dragør. Initativtager Marianne Wolff ønsker at gøre op med en kultur om at smide væk og købe nyt, når noget er i stykker

 
 

Fik du læst?