Podcast gør elever klogere på verden

Historie- og religionslærer på Ørestad Gymnasium, Lars Rosenkrands, vil gerne give eleverne en dybere forståelse for, hvad der foregår i verden, som de tilsyneladende ved meget lidt om. Derfor udfordrede han dem til at lytte til nyhedspodcasten Genstart hver dag i 3 uger, for at se om det rykker ved elevernes viden om problemstillinger i verden. 

Sara hører Genstart

 

Af Trine Hvam Madsen

Når Lars Rosenkrands underviser eleverne på Ørestad Gymnasium, gør han altid en dyd ud af at relatere undervisningen til de ting, der sker i vores samfund. Men nogle gange oplever Lars, at eleverne ikke kender til de begivenheder, han fortæller om.

“Jeg kunne, efter samtaler med eleverne om deres medievaner, konstatere, at mange elever ved noget om, hvad der sker i samfundet, men ofte mest på overskriftsniveau,” forklarer Lars og fortæller, at eleverne ofte falder over nyheder lidt tilfældigt eller kun skimmer overskrifterne på de sociale medier. “Hvis det er rigtig store begivenheder, som f.eks. da krigen i Ukraine brød ud, er alle selvfølgelig helt med, men i forhold til at forstå, hvorfor noget sker, mangler nogle elever overblik over, hvordan verden ser ud, og hvordan tingene hænger sammen,” forklarer Lars.

Nyhedseksperiment

Derfor startede han et projekt, hvor frivillige elever hver dag i 3 uger skulle lytte til nyhedspodcasten Genstart. En podcast, der tager fat i en specifik nyhedshistorie, forklarer konteksten og breder perspektiverne ud. Podcasten varer kun omkring 20 min. og derfor kunne eleverne lytte til den under deres transporttid til eller fra skole.

Lavthængende frugter

“Det var vigtigt for mig at introducere nogle lavthængende frugter, der kunne hjælpe og motivere eleverne til at få en større viden, for jeg er jo godt klar over, at de har et stramt program med både skole, fritidsarbejde, sport og sociale aktiviteter. Derfor tror jeg ikke, det at læse nyheder bliver prioriteret i deres fritid,” forklarer Lars, der er glad for, at en stor gruppe elever tog udfordringen op.

Elever er glade for dybdegående nyheder

To af eleverne, der deltog i projektet er Sara Al-Tamimi og Nicolai Juhl Høvdinghoff Samson, der begge går i 2.g. Begge elever var glade for at deltage i projektet og hørte alle, eller næsten alle, afsnit af Genstart i de tre uger projektet varede.

“Jeg synes det var rigtig rart at høre Genstart, fordi jeg fik ny viden og også havde hele dagen til at gå og reflektere over emnet,” siger Sara. “Det var ikke så overfladisk, som når man lige tjekker nyhederne på telefonen,” uddyber hun.

Skimmer overskrifter 

“Før projektet læste jeg nyheder på DR eller TV2, hvor jeg lige scrollede igennem og skimmede overskrifterne,” fortæller Nicolai. “Derfor er det meget federe hver dag at få præsenteret et enkelt emne, der til gengæld bliver forklaret i dybden,” siger han.

Både Sara og Nicolai var glade for at formatet på podcasten var kort og overskueligt, så de nemt kunne få det til at passe ind i deres hverdag. “

Det virkede fra start af meget spiseligt. Både på grund af længden, men også fordi emnerne bliver forklaret på en måde, der er til at forstå, uanset hvor meget viden, du har i forvejen,” påpeger Nicolai.

Indlevelse giver større forståelse

Samtidig føler de begge, at de er blevet klogere og har fået nogle aha-oplevelser undervejs. “Jeg synes, man lever sig meget mere ind i historierne, når man lytter til dem i en podcast. Bl.a. fordi, der ofte er gæster i studiet, der har en personlig vinkel på historien og er med til at folde den ud,” siger Sara, og fortæller, hvordan hun bl.a. blev meget berørt over et afsnit, der omhandlede partnerdrab.

“Ja, det var et forfærdeligt afsnit, hvor man næsten sad og havde lyst til at græde,” supplerer Nicolai og påpeger, at man bliver mere følelsesmæssigt involveret af at lytte til noget, end når man læser artikler.

Fængselindsatte og gæld

“Det afsnit, der gjorde mest indtryk på mig handlede om problematikken med, at mange fængselsindsatte kommer ud med en kæmpestor gæld, f.eks. i form at store bøder, som de har rigtig svært ved at betale,” fortæller Sara. “Jeg kom virkelig til at reflektere over, hvad det gør ved mennesker at have stor gæld, og hvordan det påvirker tidligere kriminelle, selv efter at de har udstået deres straf. Det var virkelig spændende,” fortæller Sara.

Positiv effekt

På spørgsmålet om, hvorvidt eleverne kommer til at høre mere Genstart, svarer de klart ja. “Det giver os en stor indsigt, også politisk. Og nu er det jo særligt relevant i forhold til, at vi skulle stemme til folketingsvalget,” påpeger Nicolai. Generelt er stemningen blandt eleverne, der har deltaget i eksperimentet, at det har gavnet dem at være med.

84,7 pct. svarer, at deres oplevelse med at høre podcasten har været ‘god’ eller ‘rigtig god’ og 69,3 pct. tror, at det vil have en positiv effekt i forhold til deres faglige niveau at fortsætte med at høre Genstart efter eksperimentets afslutning.

Seneste artikler

 

Fik du læst?