Bilisterne sænker farten på motorvejene

Danskerne løfter foden fra speederen på motorvejen, og med høje elpriser kan også elbilister spare mange penge, hvis de sænker farten.

Motoren sluger mere brændstof, når man træder speederen i bund. (Foto: Vejdirektoratet.)

Stigende benzin- og elpriser har i årets løb gjort det væsentligt dyrere at køre bil, og selv om priserne nu har fundet et mere nådigt leje, er der stadig store beløb at spare ved at sænke hastigheden.

Siden marts har danskerne sænket farten med to-tre km/t på motorveje med en hastighedsbegrænsning på 130 km/t sammenlignet med tidligere år, hvor det krævede knap så dybe lommer at sætte sig bag rattet i bilen.

De gode vaner med at køre mere sparsommeligt lader til at have slået rødder og kan også observeres på motorveje med en lavere hastighedsbegrænsning. Det viser nye tal fra Vejdirektoratets hastighedsbarometer, der henter sine data fra målestationer langs statsvejnettet.

God tommefingerregel

Projektleder Niels Moltved, Vejdirektoratet, siger:

”Hvis du kører på motorvejen og sætter farten ned med 10 km/t, så er en god tommelfingerregel, at du skærer omkring 10 procent af dit brændstofforbrug. Det gælder, uanset om du hælder benzin eller strøm på tanken, og her midt i en energikrise er det altså ikke håndører, du sparer, hvis du er fremsynet og laver regnestykket for hele året. Det har mange danskere fundet ud af, og derfor ser vi nu, at der bliver kørt langsommere på motorvejene, end vi har set i rigtig mange år.”

På motorveje med en hastighedsbegrænsning på 130 km/t blev der i oktober kørt med en gennemsnitshastighed på 118,2 km/t mod en gennemsnitshastighed på mellem 120,2 og 121,1 km/t i samme måned de foregående år.

Godt for klimaet

Når mange danskere begynder at træde mere forsigtigt på speederen, så er det ikke kun godt nyt for den enkeltes bankkonto, men også for klimaet, der derved bliver skånet for omkring 27.000 tons CO2 i 2022, og samfundsmålet om at spare på energien denne vinter.

Niels Moltved siger:

”Den seneste tid har der været mange historier om, hvordan mange danskere er begyndt at skrue ned for radiatoren i stuen eller står op midt om natten for at sætte vaskemaskinen i gang, så hvorfor ikke også skrue på ens forbrug af energi på vejene? Det er stadig benzinbiler, der har størst gevinst af at sænke hastigheden, men elpriserne er også steget, og det har altså stor betydning for rækkevidden i en elbil, om man kører 130 eller 110 km/t på motorvejen. De fleste elbilister har sikkert lagt mærke til, at de kan køre længere med et jævnt og stabilt tempo, eller at de bliver foreslået at køre af motorvejen, hvis de indstiller GPS’en til at vælge den billigste rute.”

 

 

Seneste artikler

Københavns Lufthavns rensningsanlæg ved udløbet til Hovedgrøften i Store Magleby. Arkivfoto: TorbenStender.

Lufthavnen vil ikke betale hele PFOS-regningen …

En længe ventet rapport om forurening med PFOS fra lufthavnen viser, at grænseværdierne flere steder bliver overtrådt. Men selvom lufthavnen har lavet store frivillige indsatser mod forureningen, så vil selskabet ikke påtage sig det juridiske ansvar og dermed hele regningen for oprydningen

 
 

Fik du læst?