Ørestad Gymnasium tiltrækker besøgende fra hele verden

Den specielle arkitektur og de særlige undervisningsformer på Ørestad Gymnasium tiltrækker hvert år mange besøgende fra hele verden. De udenlandske gæster er interesserede i at få et indblik, hvordan man underviser på et gymnasium uden traditionelle klasseværelser og bøger. I efteråret havde Ørestad Gymnasium besøg af et hold spanske skoleledere, der fik ny inspiration til at udvikle undervisning på deres egne skoler.

Spansklærer på Ørestad Gymnasium, Morten Smith-Hansen med gæster fra Spanien

Af Trine Hvam Madsen

Hvert år tager Ørestad Gymnasium imod mange udenlandske gæster. En del af gæsterne kommer fra Europa, men rygterne om de særlige undervisningsformer på gymnasiet, har også spredt sig til lande som Australien og Singapore. De besøgende kommer typisk for at få et indblik i, hvordan man underviser på en skole, hvor der er åbne lokaler, og hvor det meste af undervisningen er digital.

Det kræver nemlig både nytænkning og innovative løsninger fra læreren. Samtidig stiller det store krav til eleverne, der i meget høj grad skal udvise selvstændighed og tage ansvar for egen læring.

Besøg fra Valencia

En gruppe skoleledere fra Valencia var i efteråret på besøg på Ørestad Gymnasium. Her fik de et indblik i undervisningsformer, der ligger meget fjernt fra de spanske traditioner. Nuria Pérez, som til daglig arbejder med undervisning og uddannelse i Valencias lokaladministration, fik mange nye indsigter ud af besøget på gymnasiet.

“Det har overrasket mig, hvordan eleverne arbejder selvstændigt og viser ansvar for egen læring, for eksempel i gruppearbejdet,” fortæller hun. Nuria talte under besøget med mange elever, som fortalte, at de godt kan lide gruppearbejdet, fordi de synes, at man kan komme længere, når man er flere sammen om at finde en løsning. Og netop dét, er noget de besøgende vil tage med sig hjem.

En varieret dag

Spansklærer på Ørestad Gymnasium, Morten Smith-Hansen, var ansvarlig for de spanske gæsters besøg. Han forklarer at formålet med besøget netop var at vise gæsterne, at eleverne får rigtig meget læring ud af en skoledag, hvor undervisningsformerne varierer meget.

“Vi prøver rigtig meget på Ørestad, at skabe undervisning, der gør eleverne klar til den virkelighed, de kommer ud til efter gymnasiet, og det er ret vildt for spaniere, fordi de først er vant til, at eleverne arbejder selvstændigt på universitetet,” forklarer Morten.

Nuria bekræfter Morten iagttagelser; “Vi oplever i det hele taget, at undervisningen på Ørestad Gymnasium er rettet meget mod virkeligheden uden for skolen. Her lærer eleverne både faglige færdigheder og personlige kompetencer, fordi de arbejder med realistiske problemer, som man kunne forestille sig at arbejde med i virkeligheden.”

Godt gruppearbejde

Selv om de spanske gæster havde mest fokus på undervisningsformer, var det de blev allermest imponerede over ved Ørestad Gymnasium, faktisk eleverne, forklarer Morten. “Alle elever på Ørestad Gymnasium er i stand til at indgå i et gruppearbejde, og de fleste elever er decideret dygtige til det. Det faldt vores spanske gæster helt ned af stolen over, fordi de slet ikke er vant til, at elever på 16-17 år er så selvstændige omkring deres læring,” forklarer han.

(Artiklen fortsættes under billedet)

Spanske gæster på Ørestad Gymnasium

Iliana Garcia-Andrade Sainz går i 3.g på Ørestad Gymnasium og hjalp under besøget bl.a. med at vise de spanske gæster rundt på gymnasiet. Iliana er født og opvokset i Madrid og flyttede til København, da hun skulle i 8. klasse. For hende var det også en omvæltning at møde et nyt skolesystem, der var meget anderledes end det spanske.

Godt forhold til lærerne

Iliana oplevede, da hun startede på Ørestad Gymnasium at få et mere afslappet forhold til lærerne, samtidig med, at der lå et større ansvar hos den enkelte elev. “I Spanien var lærerne meget autoritære. Jeg kan godt lide, at man har et mere afslappet forhold til lærerne her, og at man fx kan joke med dem,“ påpeger Iliana. “Her på gymnasiet er vi også mere selvstændige i skolen. Vi får et meget større ansvar end jeg har været vant til i Spanien. Det synes jeg er rigtig godt, for vi skal jo lære det, når vi skal videre i livet,” fortæller hun.

Her bruger vi computere

Den største forskel på at gå i skole i Spanien og Danmark er dog brugen af teknologi forklarer Iliana. “I Spanien måtte vi kun have bøger med i skole og vi skrev altid i hånden. Så jeg havde svært ved at bruge en computer i starten, da jeg flyttede til Danmark,” siger hun. Selv om tilvænningen var svær, er hun nu glad for at gå på et gymnasium, hvor der stort set ikke bliver brugt, hverken bøger eller papir.

“Det er meget hurtigere og det er lettere at holde styr på lektier og noter, fordi man har det hele samlet på et sted, ” påpeger hun. “Men man skal samtidig lære at have fokus på det man laver, så man ikke bliver distraheret.”

Sproget driller

Alt i alt er Iliana glad for skiftet til det danske skolesystem, selv om sproget nogle gange driller. “Jeg elsker at gå på Ørestad Gymnasium, fordi her er så lyst og åbent. Det kan jeg rigtig godt lide,” påpeger hun. “Det er også en god erfaring at studere i et andet land, selv om sproget har været en udfordring,” afslutter hun.

Seneste artikler

 

Fik du læst?