En vanvittig sag er til alt held blevet oprullet i pressen: En nævenyttig færdselsbetjent standser en frivillig redningsmedarbejder, der med 86 km/t kører mod havnen i Hanstholm, hvor han skal deltage i en redningsaktion for et menneske, der er faldet overbord fra et skib i Nordsøen.
Den frivillige medarbejder gjorde højt og tydeligt opmærksom på, at han var på vej til en redningsaktion, hvor liv stod på spil, men paragrafrytteren fra politiet ignorerede dette og spildte kostbare minutter på at udskrive en bøde til den frivillige redningsarbejder. Bøden lød på over 5.000 kr. og den frivillige skal endvidere op til en ny køreprøve.
Så meget respekt for det livsvigtige arbejde, som den pågældende udførte.
Det meste af Danmark har taget sig til hovedet over betjentens manglende situationsfornemmelse, men sagen åbner naturligvis også det spørgsmål, om frivillige på vej til redningsaktioner strengt skal overholde færdselsloven eller ej? Her er naturligvis et spørgsmål, som relevante myndigheder er nødt til at tage stilling til og finde en udvej på, så politibetjente med manglende situationsfornemmelse ikke skal koste menneskeliv – og frivillige naturligvis ikke bare træde på gaspedalen uden ret til at gøre samme.
I meget, erkender jeg, mindre målestok var jeg selv fornylig udsat for det, jeg i allerhøjeste grad kalder manglende situationsfornemmelse. Det skete på havnen i Rønne, hvor jeg – med et nyopereret knæ, var på vej til at køre ombord på færgen til Ystad. Jeg havde købt såkaldte handicapbilletter i en periode, fordi jeg gerne ville være tæt på elevatoren. Ingen problemer i flere uger, indtil forleden, hvor en ansat krævede at se et handicapskilt. Sådan et har jeg ikke, var ej heller blevet afkrævet det før, men nu: “Så må du køre ud og køre en ny billet”, sagde den pågældende medarbejder, mens alle andre kørte ombord. Intet sted havde jeg tidligere set et krav om at have handicapskilt til bilen for at købe en handicapbillet. Det står muligvis med meget lille skrift et eller andet sted, men ikke i forbindelse med købet.
Jeg havde jo sådan set allerede købt billet, dyrere end den normale, og mit tilbud om at køre ombord og holde på en almindelig plads blev ikke besvaret: Medarbejderen fjernede sig for at understrege sin totale manglende situationsfornemmelse. Jeg valgte så den eneste, set i mine øjne, fornuftige løsning og kørte ombord og holdt på en almindelig plads. Jeg skulle jo gerne med på den reserverede afgang.
Herefter startede et sandt SMS-bombardement, jeg modtog seks-syv stykker, hvor jeg blev afkrævet en “afgift”, jeg kalder det en dummebøde, på hele 1.149 kroner. Den blev dog senere, i selskab med et noget uforskammet brev, nedsat til 750 kroner. Uforskammet, fordi afsender fra Bornholmslinjen afgjorde sagen til fordel for rederiet – uden forinden at høre min version. Så meget for kundernes mening…
Nok om det, jeg har betalt dummebøden, men situationsfornemmelse og service fra Bornholmslinjen? I dette tilfælde en by i Rusland…
Trods det…god weekend!