Ny teknologi kan tælle grønne køretøjer på Øresundsbroen

Hvor mange passager på Øresundsbroen er grønne? Med betalingsanlæggets intelligente teknologi til nummerpladeaflæsning er det nu muligt at tælle antallet af fossilfri ture over broen i realtid. I marts var lidt over syv procent af turene over broen med køretøjer, der kører på el eller brint.

Nu kan Øresundsbroen tælle hvor mange “grønne” køretøjer, der kører over broen.

“Vi har nu et nyttigt værktøj til at beregne de CO2-emissioner, som kundernes kørsel over Øresundsbron genererer, og som vi lægger vægt på i vores vision om at blive den mest bæredygtige bro i verden. Det kan hjælpe os med at udvikle tiltag, der kan gøre det lettere for kunderne at træffe bæredygtige valg,” siger Bengt Hergart, anlægsdirektør på Øresundsbron – som broen officielt hedder.

Øresundsbro Konsortiet har siden årsskiftet kunne aflæse motortypen i de køretøjer, der krydser broen. Det sker ved at matche betalingsanlæggets nummerpladeaflæsning med køretøjsregistre i Sverige og Danmark.

7 pct. grønne
I januar 2023 var andelen af grønne passager 7 procent. Og tendensen er positiv, idet andelen stiger måned for måned.  I marts var andelen steget til 7,4 procent. For personbiler alene er tallet 8,2 procent.

Der foreligger ikke sammenlignelige statistikker for andre afgrænsede ruter. Men tallet kan sammenlignes med andelen af elbiler, der er registreret på begge sider af broen. I både Sverige og Danmark er fire procent af personbilerne elbiler, ifølge statistikker fra Trafikanalys og Danmarks Statistik.

Værdifuld indsigt
“Vores tal om fossilfri trafik over broen giver værdifuld indsigt i den grønne omstilling i samfundet som helhed. – Vi kan med investeringen i nummerpladeaflæsning, som også giver en nemmere passage, bidrage til den grønne omstilling i trafikken over sundet,” siger Bengt Hergart.

I morgen- og eftermiddagsmyldretiden er cirka hver tiende bil på Øresundsbron fossilfri.

“Vi kan tydeligt se, at pendlertrafikken er lidt grønnere end resten af trafikken. På hverdage om morgenen og senere på eftermiddagen er andelen af fossilfri biler 10 procent, sammenlignet med et gennemsnit på 7 procent i løbet af dagen,” siger Bengt Hergart.

 

Seneste artikler

Arkivfoto.

Øresundsregionen oplever positiv udvikling

Øresundsregionen viser tegn på fortsat positiv udvikling i integrationen mellem Danmark og Sverige. Ifølge det nyeste Øresundsindex, som er steget fra 102 til 106 inden for et år, er der stadig stort potentiale for yderligere forbedringer. Det nye indeks fremhæver, at fire indikatorer er steget, tre er uændrede, og to er faldet sammenlignet med året før.

Rotor med møllevinger bliver hejst ned for at gøre det muligt at udskifte hovedaksel og gearkasse. Foto: Per Heegaard / HOFOR.

Mekanisk førstehjælp til havvindmøller

I pinsen kunne man se en stor pram med mobilkran arbejde på tre havvindmøller ud for København. HOFOR udskiftede mekaniske dele for at forlænge levetiden for de ikoniske havvindmøller på Middelgrunden, så grøn strøm kan fortsætte med at forsyne Hovedstaden i mange år fremover.

 
 

Fik du læst?