Smykkebutik på Amager vil forblive lokal

DETAILHANDEL: Smykkefirmaet Aveny vil beholde sin fysiske butik på Amagerbrogade. Lokal service er især aktuelt i en tid, hvor folk passer på pengene, siger butikschef Vibeke Olsen, der også tænker på alle dem, der vælger webbutikkerne fra…

Smykkebutikken på Amagerbrogade.

 

Inflation, krig i Ukraine og stigende indkøbspriser har ændret indkøbsvaner hos forbrugerne, som i stigende grad prioriterer at handle hos virksomheder, der tilbyder en personlig indkøbsoplevelse. Ifølge en international undersøgelse foretaget af Segment vender godt halvdelen af kunderne tilbage, når de har oplevet en mere personlig indkøbsoplevelse, og de bruger gerne lidt tid på at træffe det rette valg for at undgå returnering.

Personlig oplevelse
Hos det danske smykkefirma Aveny, der har over 60 års butikserfaring, nikker man genkendende til et behov for en personlig indkøbsoplevelse. I modsætning til mange kæder, der sigter efter landsdækkende om ikke international rækkevidde, koncentrerer smykkefirmet sine butikker i Storkøbenhavn. Det er et bevidst valg, som er gjort for år tilbage for at sikre kunderne en lokal og mere tryg butiksoplevelse. Ikke mindst i denne tid har trygheden stor betydning for kunderne hos Aveny på Amager.

Personlig service
“Forbrugsgoder koster lidt mere end vanligt i øjeblikket, og det kan vi mærke på kunderne ved, at de er ekstra opmærksomme på at mindske risikoen fejlkøb ligesom de gerne vil have en personlig og vejledende service. De værdsætter at kunne handle hos et velkendt brand, som ikke har butikker spredt rundt omkring i landet, men som kun er til stede i nærområdet, siger Vibeke Olsen, butikschef hos Aveny på Amagerbrogade.

Skal være lokalt
Ifølge Ashley Brereton, der er ekspert i adfærdsdesign, kan det være et klogt træk at fastholde den lokale service i en tid, hvor mange detailvirksomheder går den modsatte vej.

 “Onlinehandel boomer i Danmark. Det kan de fysiske butikker konkurrere med ved at slå på det, de kan tilbyde, som onlineforretninger ikke kan – nemlig en lokal, nærværende og personlig service. Fysiske butikkers store force er, at ekspedienten kan guide kunden i en retning, de ikke selv havde tænkt i. Onlinehandel forsøger at gøre det samme ved at vise relaterede varer, men retter sjældent fokus mod et helt anderledes produkt,” siger han.

Kyndig vejledning
Onlinehandel har taget fart, men med genåbningen efter corona sidste år steg salget i den fysiske handel med fire procent, viser Danmarks Statistiks it-rapport 2022. Den mest udbredte årsag til ikke at handle online er, at forbrugerne foretrækker at handle personligt ved for eksempel at se varen eller vise loyalitet for den fysiske butik.

“Hos mange har der ophobet sig et behov for at opleve hele den sociale proces ved den fysiske shopping-oplevelse lige fra ekspedientens smil til tilstedeværelsen af de andre kunder. Forbrugerne er opmærksomme på at spare penge i øjeblikket, men hos mange er der reelt set stadig råd til at betale for forbrugsgoder som tøj og accessoires, og det er også vigtigt for folk at sætte penge af til det,” fortæller Ashley Brereton.

Tages i hånden
Hos Aveny på Amager er det særligt den kyndige vejledning, som kunderne efterspørger.

 “Mange af vores kunder vil i øjeblikket gerne tages i hånden og vejledt i købsprocessen, særligt når der er tale om kvalitetsprodukter, og det er vigtigt som ekspedient at gøre sig umage for, at de får det rette produkt til en fordelagtig pris med sig hjem,” siger Vibeke Olsen.

Digitalt udfordrede
Ifølge Danmarks Statistiks it-rapport har 18 procent af de 15- til 89-årige svært ved at følge med den digitale udvikling, og det omfatter især mange personer over 65 år.

– Selvom vi har udarbejdet en ny webshop, et det vigtigt for os fortsat at værne om, at kunderne har forskellige forudsætninger for at begå sig online. Vi har kunder, som vi har haft i en lang årrække, og som vi ved værdsætter en tryg og velkendt fysisk handel med øjenkontakt, og det vægter vi derfor højt, siger Vibeke Olsen.