CYKLER: Cykelhandler Troels Nicolaisen har nu drevet sin populære cykelhandel “Troels Cykler” i St. Magleby i hele 17 år. Han overtog butikken som 20-årig…

Danmark er et af verdens førende cykellande – og cykelhandler Troels Nicolaisen i St. Magleby har gjort sit til at udbrede den tohjulede som transportmiddel.
Han kom som stor skoleknægt i praktik hos den daværende cykelhandler Jesper Lauritzen, og det gav ham så meget smag for arbejdet på cykelværkstedet, at han senere kom i lære i selvsamme forretning, der dengang hed “JA Cykler” og var beliggende på selvsamme adresse på Hovedgaden i St. Magleby – et af de mest idylliske steder på hele Amager.
Og idyllen har noget at have det i, for den dag i dag, hvor Troels nu har været indehaver af forretningen i 17 år – han overtog den som 20-årig – er det som at komme ind i en anden tidslomme.
(Artiklen fortsættes under billedet)

Her er fagfolk på arbejde – cykelsmede, som vi forstår det – og med kig til værkstedet fra selve butikken, der er fyldt op med kvalitetscykler i alle prisklasser.
Troels fortæller, at man i dag skal regne med at slippe syv-otte tusinde kroner for en kvalitetscykel – noget mere end for cyklerne i lavprismarkeder. Men så får man også kvalitet og holdbarhed for pengene, så købet af en rigtig god cykel hos cykelhandleren kan bedst betale sig i det lange løb. Bortset fra, at man ikke selv skal samle halvdelen af cyklen – og senere kan få bøvl med at skaffe reservedele hos cykelhandleren, der ikke har dem på lager.
(Artiklen fortsættes under billedet)

Troels er – lokal – meget lokal og har aldrig været rigtigt “undet tunellen”, som han siger.
Han er stadig bosat i området, er gift og har to mindre børn.
Og så er der jom sket den udvikling, at der i dag sælges el-cykler som aldrig før. Og dem kan Troels naturligvis også levere, også i rigtig god kvalitet, som f.eks. en Kalkhoff til under 20.000 kroner. De fås naturligvis også dyrere, op til godt 40.000 koner, hvis man rigtigt vil investere i den to-hjulede.
Men det er dog intet imod den “De Rosa” racercykel, der koster 75.000 kroner – og jo, dem sælger han såmænd også nogle stykker af.
Men så er vi også oppe på Tour de France-niveau og ikke udstyr til almindelige cyklister. Og Troels fører da også racercykler til helt andre og mere menneskevenlige priser.
Troels kunder er iøvrigt primært de mange børnefamilier i området – og kunderne er i alle aldre.
(Artiklen fortsættes under billedet)

Cyklismen er steget mere og mere i Danmark – og halvdelen af de cykler, der triller ud fra Troels forretning i dag er el-cykler. Også her kan det ikke betale sig at købe de billigste på slagtilbud, siger Troels: Det har noget at gøre med batteriets holdbarhed, motor m.m. Det skal være kvalitet, f.eks. fra tyske Bosch – og ikke billige dele fra Kina.
Og så er det ellers bare med at gå på jagt efter den helt rigtige cykel: En klassisk city-bike, en sportscykel, en el-cykel. Mærket kan være danske Kildemoes eller Fuji eller måske Ebsen? Der er også ladcykler fra Winther og mange andre.
Nå, nu kommer der en dreng ind med sin cykel – det er noget med kæden. For reparationer udføres naturligvis også.
Hos den “gamle”, men også unge cykelhandler i St. Magleby.