Post Nord – i øst og vest

Jeg har jo ikke kunnet undgå at læse – i stort set alle medier – om rasende kunder hos foretagendet Post Nord: Folk får ikke deres breve, i mnage tilfælde først efter flere uger, pakker der bliver væk og forsvinder undervejs – ja, det er vist ikke for meget sagt, at der ikke går en uge, hvor der ikke er alvorlige klager mod Post Nord.

PostNord, etableret som et samarbejde mellem det danske og det svenske postvæsen i 2009,  var fra starten en dårlig idé: Genkendelsesværdi i de røde postbude forsvandt, og efterhånden er det noget af et detektivarbejde at finde et sted, hvor man kan købe frimærker eller få hjælp til at sende en pakke.

Jo, jeg ved godt, at brevmængden er faldet, ja jeg ved godt, det der er indleveringssteder hos diverse købmænd og supermarkeder, men seriøs assistance fås ikke her, det er vel også for meget forlangt i et supermarked? For der er ikke postkontorer mere med fagudlært personale – mærkeligt nok.

Et postvæsen er nemlig ikke en forretning, der skal give overskud – det skal hvile i sig selv, evt med et mindre underskud finansieret af staten – for vi har alle brug for det. Brugerbetaling, naturligvis i form af porto.

Og her har Post Nord den næsten kriminelle fordel, at kunderne skal betale for varen, inden den er leveret. Og da Post Nord, kan man læse alle steder, svigter de løfter, der indgås ved betaling af porto, så må Post Nord efterhånden skylde et meget stort beløb til alle os, der ikke gider klage over spildt porto til et halvt hundrede kroner.

Forleden sendte jeg bud efter vitaminer i Tyskland. Kort efter kom der flere sms’er fra Post Nord: Min pakke var på vej ville, blive leveret den og den dag, hvor det så forventes, man skal være hjemme det meste af dagen.

Der kom bare ikke nogen – ingen besked, intet afbud – intet. Da jeg selv nogle dage senere undersøgte sagen, viste det sig, at postbudet ikke kunne finde min adresse og havde returneret mine vitaminer. Genialt.

“Adressaten ubekendt” havde de minsandten anført – og så var pakken returneret. Jeg har stadig intet hørt, et opkald til en medarbejder  – det var svært skulle jeg hilse og sige – var helt nytteløst. Vedkommende anede ikke, hvad han skulle gøre – og henviste mig til afsender.

Goddaw do!

En elendig, og skandaløs service, eller rettere slet ingen service, som der er betalt for! Proceduren med at kræve portoen retur er så uoverskuelig og tidskrævende, at Post Nord endnu engang – næsten kriminelt – scorer en porto uden at have leveret varen.

Fremover vil jeg undlade at handle hos leverandører, der bruger Post Nord.

For man aner ikke, om man får den ydelse, man har betalt for – pakkerne havner enten i øst eller vest, eller værre: I hænderne på medarbejdere hos Post Nord.

For der er heldigvis andre mere seriøse distributører af pakker i Danmark. Skål på det og

God weekend…

 

 

Seneste artikler

Arkivfoto.

Øresundsregionen oplever positiv udvikling

Øresundsregionen viser tegn på fortsat positiv udvikling i integrationen mellem Danmark og Sverige. Ifølge det nyeste Øresundsindex, som er steget fra 102 til 106 inden for et år, er der stadig stort potentiale for yderligere forbedringer. Det nye indeks fremhæver, at fire indikatorer er steget, tre er uændrede, og to er faldet sammenlignet med året før.

Rotor med møllevinger bliver hejst ned for at gøre det muligt at udskifte hovedaksel og gearkasse. Foto: Per Heegaard / HOFOR.

Mekanisk førstehjælp til havvindmøller

I pinsen kunne man se en stor pram med mobilkran arbejde på tre havvindmøller ud for København. HOFOR udskiftede mekaniske dele for at forlænge levetiden for de ikoniske havvindmøller på Middelgrunden, så grøn strøm kan fortsætte med at forsyne Hovedstaden i mange år fremover.

 
 

Fik du læst?