Rekordstærk dansk fritidstrafik over Øresundsbroen

TRAFIK: De første seks måneder af året er gået, og Øresundsbron ser tilbage på fem tendenser i trafikken over sundet.

Øresundsbroen – mere dansk fritidstrafik

 

Øresundsbroens samlede vejtrafik var 4,7 procent lavere i årets første halvdel sammenlignet med samme periode i 2019. Godstrafikken fortsatte på et højere niveau end i 2019 (+13 procent), mens erhvervs- og pendlertrafikken for det meste lå under 2019-niveauet (henholdsvis -13,4 og -12,6 procent).

 Svag svenske krone påvirker trafikken
Sveriges lave valutakurs gør det attraktivt for mange danskere at tage til Sverige, men det er også en drivkraft for folk, der bor i Sverige og arbejder i Danmark, samt for svenske eksportvirksomheder.  Tidligere var der en overvægt af svenske kunder i fritidstrafikken, men nu er den danske fritidstrafik størst. Den svenske valutakurs kan være en årsag til dette.

Dansk fritidstrafik slår rekord
Den danske fritidstrafik har aldrig været større end i første halvdel af 2023. Fritidstrafik blandt danske ØresundGO-kunder steg med 20 procent i første halvår sammenlignet med samme periode i 2019. Til sammenligning faldt den svenske fritidstrafik i perioden med 21 pct.. Samlet set var fritidstrafikken 1,8 procent lavere end samme periode 2019.

Ferie i eller via Øresundsregionen
Det store opsving i fritidstrafikken tyder på en stor interesse for ferie i lokalområdet. Mange har fået øjnene op for, hvor nemt og oplevelsesrigt det er at besøge nabolandet, hvad enten det er for en kortere eller længere periode. Kontanttrafik og kombinationsbilletter med Scandlines færger til og fra Tyskland er steget meget. Det tyder på flere rejsende, som kommer fra lande og områder uden for Øresundsregionen, og som ikke har rabataftaler.

 Erhvervstrafikken genvindes i højere grad
Mere hjemmearbejde og flere digitale møder påvirker rejseaktiviteten blandt erhvervskunder og pendlere. Flere rejser til og fra Københavns Lufthavn, hvilket bidrager til en stigning i erhvervstrafikken, især blandt taxa- og biludlejningsselskaber, hvor nogle kunder har fordoblet deres trafik sammenlignet med sidste år. Siden maj er erhvervstrafikken steget lidt mere. I de første seks måneder af året endte erhvervstrafikken omkring 13 procent under niveauet for 2019.

 Godstrafikken er faldende
Godstrafikken er fortsat stærk i årets første seks måneder, men i et lidt langsommere tempo end i de seneste år. Godstrafikken er sammenlignet med 2019 steget med 13 procent. Sammenlignet med sidste år er den faldet med to procent. Eksterne faktorer som inflation og uro i omverdenen, har påvirket udviklingen inden for godstransport.

 

Seneste artikler

Københavns Lufthavns rensningsanlæg ved udløbet til Hovedgrøften i Store Magleby. Arkivfoto: TorbenStender.

Lufthavnen vil ikke betale hele PFOS-regningen …

En længe ventet rapport om forurening med PFOS fra lufthavnen viser, at grænseværdierne flere steder bliver overtrådt. Men selvom lufthavnen har lavet store frivillige indsatser mod forureningen, så vil selskabet ikke påtage sig det juridiske ansvar og dermed hele regningen for oprydningen

 
 

Fik du læst?