MOBNING: 43-årige Lene Lykkegaard fra Amager arbejder hos Red Barnet med mobning, trivsel og ensomhed og fortæller om mobning i skolen.
Af Lene Dam Jørgensen
”Der er rundt regnet to elever i hver klasse, der rapporterer, at de føler sig mobbet af de andre børn. Når man bliver mobbet, er det et udtryk for, at man ikke har lov til at være en del af fællesskabet. For nogle er det også fysisk mobning,” fortæller Lene Lykkegaard.
Pinligt og tabubelagt for barnet
Lene fortæller, at det kan være meget tabubelagt og pinligt for barnet at fortælle det til forældrene og til en voksen, at det bliver mobbet. Hun pointerer samtidig, at mange børn har dårlig erfaring med at fortælle det til en voksen, da de er dårlige til at håndtere det. Derfor vælger mange børn at gå med det alene.
Kontakten til skolen
”Forældrene kontakter måske læreren og får i nogle tilfælde at vide, at de ikke ser nogen mobning, og at barnet tager fejl. Forældrene skal selvfølgelig stole på deres barn, men det kan være en god idé at lytte til lærerne, som måske har et andet perspektiv, som også kan være rigtigt. Man kan også mistolke nogle episoder, som rent faktisk ikke er mobning. Forældrene kan derfor komme til at stå mod en mur, når de kontakter skolen,” siger Lene.
Lene fortæller også, at der er en lovgivning på området, der siger, at skoler skal reagere inden for 10 hverdage, hvis der er nogen der har sagt, at der er mobning eller lignende.
Den varme stol
Flere lærere vælger at holde et fælles møde, hvor alle børnene er samlet i klassen. Det kaldes også for ” den varme stol”. Den fremgangsmåde har vundet mere og mere indpas, men er en ubehagelig måde at håndtere mobning på – og hjælper ikke noget siger Lene.
”I ”den varme stol” skal alle sige noget pænt om hinanden. De positive ord, som de andre børn siger til hinanden om hinanden som person, hører det barn, som bliver mobbet ikke om sig selv. Den ros, som det barn får, kan bare være en bemærkning som ”Du er god til matematik”, men det er den personlige ros, som barnet har brug for fra sine klassekammerater,” siger Lene.
Mangler ressourcer
”Lærerne vil gerne gribe ind. Det vi desværre ser, er, at det ender som en skyttekampskrig mellem lærere og forældre. Lærerne siger også, at de mangler tid og redskaber til at kunne håndtere situationen på en god måde.
(Artiklen fortsættes under billedet)
” Vi ser eksempler på at børnene flytter skole eller klasse. Det bedste vil være, at lærerne griber ind, når de ser optræk til mobning inden. Det er også utrygt at skifte klasse, og børnene synes ikke det er sjovt at skifte, så det skal være sidste udvej, hvis man har prøvet alt andet. Vi ser oftere, at det sker, men også at mobningen fortsætter i den nye skole,” siger Lene.
Mobning har alvorlige konsekvenser
”Mobning fører til rigtig mange ting – også på meget lang sigt. Det kan medføre, at man har det svært i fællesskaber efterfølgende. Man kan have svært ved fællesskaber og på længere sigt at få et arbejde og optræde ok til en jobsamtale. Mobning kan også resultere i selvskade, selvmord, selvmordstanker og depression og angst, ” siger Lene.
Psykisk mobning
”Den psykiske mobning har taget mere og mere til og er online. Den mobning holder ikke op, men fortsætter efter skole. Det er som om der sker noget særligt med mennesker, når der er en skærm imellem – og vi ikke står direkte overfor hinanden og kan aflæse hinanden. Når du er online, kan du ikke se mit ansigt, så du kan skrive, hvad du vil,” siger Lene og fortsætter:
”Der er også den mobning, hvor du må ikke være med i vores Facebook- eller whatsappgruppe, så alle festerne, der bliver arrangeret, hører du aldrig om. Der er den direkte forfølgende og udelukkende mobning, og de former for mobning er der også online. Mange invitationer foregår digitalt.”
Manipulation af billeder
Det seneste Red Barnet oplever er Artificial Intelligence, hvor der mobbes ved at billeder manipuleres. Mobberne kan finde på at sætte et ansigt på en pornomodels krop, og så er der lige pludselig et nøgenbillede ude.
Seks års arbejde
Lene Lykkegaard bor sammen med sin familie i Haveforeningen Sundbyvester på Amager. Hun har i næsten seks år arbejdet hos Red Barnet. Hun arbejder med mobning, trivsel og ensomhed, men primært med Red Barnets antimobbeprogram ”Fri for mobberi” og den internationale del af ”Free of Bulling”.