
Københavns Lufthavn har endnu en gang sikret sig en topplacering, da den for andet år i træk er blevet kåret som Europas bedste lufthavn i kundeservice. Det sker i forbindelse med Airport Service Quality (ASQ)-prisen, som uddeles af Airports Council International (ACI) til lufthavne, der leverer en fremragende kundeoplevelse.
Lufthavnen vinder i kategorien for lufthavne med 25-40 millioner passagerer og opnår samtidig en plads på ACI’s globale hædersliste. For at blive optaget på listen skal en lufthavn have modtaget flere ASQ-priser over en femårig periode, hvilket understreger Københavns Lufthavns vedvarende fokus på kundetilfredshed.
Stor anerkendelse fra passagererne
ASQ-prisen er baseret på tilbagemeldinger fra næsten 700.000 rejsende på verdensplan. Det betyder, at anerkendelsen i høj grad kommer direkte fra passagererne, hvilket vækker stor glæde i Københavns Lufthavn.
»Prisen er et stort klap på skulderen fra vores passagerer, som vi alle kan være meget stolte af. Herfra skal der lyde en varm og velfortjent tak til medarbejderne i CPH for jeres dedikerede arbejde med at sikre den gode kundeservice,« siger Susanne Rose Plum, direktør for passageroplevelser i Københavns Lufthavn.
Hun fremhæver, at lufthavnen i det seneste år har haft et stærkt fokus på at optimere passageroplevelsen, blandt andet ved at udvide mulighederne for digital selvbetjening, forbedre kommunikationen og introducere nye services.
Fokus på digitale løsninger og service
Ifølge Susanne Rose Plum belønner passagererne netop disse tiltag gennem deres feedback i ASQ-undersøgelsen.
»Vi har de senere år arbejdet målrettet på at optimere passagerrejsen gennem lufthavnen, blandt andet ved at tilbyde mere digital selvbetjening, målrettet kommunikation, nye services og en god ambience. Så vi skal fortsat fokusere på at levere værktøjer og services, der gør det nemt at være passager, med selvbetjening som det afgørende nøgleord,« siger hun.
Københavns Lufthavn har en klar ambition om at fortsætte udviklingen og forbedre passageroplevelsen yderligere.
»Med CPH’s nye vision stræber vi efter passagerer, der er mere end tilfredse; de skal være ‘delighted’. Det forpligter os til en større indsats på flere fronter, såsom digitale løsninger, bedre og mere proaktiv service,« konstaterer Susanne Rose Plum.