Stigende pendling over Øresundsbron

Pendling over Øresundsbron har taget et markant spring fremad i årets første kvartal, med en stigning i daglige passagerer og en solid forbedring i økonomiske resultater for Øresundsbro Konsortiet.
Første kvartal bød på mere trafik på Øresundsbron.
Første kvartal bød på mere trafik på Øresundsbron.

Øget mobilitet over Øresundsbron blev registreret i de første tre måneder af 2024, hvor der i gennemsnit passerede 16.913 rejsende pr. dag – hvilket er en stigning på 4,8% sammenlignet med samme periode sidste år.

Af disse rejsende benyttede 5.276 dagligt pendlerkortet, hvilket er en stigning på 6,4% fra 2023. Dette nye periodekort tilbyder ubegrænsede rejser til en fast månedspris og er tydeligvis blevet en populær løsning blandt pendlere.

»Pendlingen over Øresundsbron fik et markant opsving i årets første kvartal. Fire ud af ti pendlerrejser foretages med vores nye periodekort, som giver ubegrænsede rejser til en fast månedspris,« forklarer Linus Eriksson, administrerende direktør i Øresundsbron.

Godt for økonomien

Den økonomiske performance for Øresundsbro Konsortiet har også set positiv udvikling, med et resultat på 298 mio. kr. før værdiregulering i første kvartal, hvilket er 8 mio. kr. over sidste års tal. Vejindtægterne steg med 16 mio. kr. til 335 mio. kr. – selvom driftsomkostningerne også steg fra 60 til 63 mio. kr.

Fritidstrafikken med ØresundGO-rabataftalen oplevede også en stigning på 11,9% i første kvartal, hvilket delvis kan tilskrives, at påskeferien i år faldt i første kvartal, hvor den sidste år lå i andet kvartal. Dette tyder på en fortsat stærk interesse for ferie og shopping i regionen – især blandt danskere.

»Den danske fritidstrafik fortsætter med at stige fra sidste års rekordniveau, og det forstærker billedet af en stor dansk interesse for ferie og shopping i nærområdet. Kombineret med at den svenske fritidstrafik nu er på vej op igen, er det en stærk start på årets fritidstrafik,« siger Linus Eriksson.

Til trods for det generelle opsving, har godstrafikken dog oplevet en nedgang. Den tidlige påske havde en negativ kalendereffekt på lastbiltrafikken, som faldt med 6 % i forhold til samme periode sidste år. Denne nedgang fortsætter den tendens, der begyndte i andet kvartal sidste år efter tidligere stærk vækst siden pandemien.

Forventningerne til resten af året er forsigtigt optimistiske med et forventet resultat for Øresundsbro Konsortiet på mellem 1,4 og 1,5 mia. kr. – svarende til sidste års niveau. Med denne positive start på året er det klart, at Øresundsbroen fortsat spiller en central rolle i regionens mobilitet og økonomi.

Med et øje på fremtiden kan denne tendens til stigende mobilitet være en indikator for yderligere økonomisk vækst og samarbejde på tværs af Øresund.

 

Seneste artikler

 
 

Fik du læst?