Sommertrist: Kan man være det?

Solen har helt usædvanligt braget ned fra en skyfri himmel i månedsvis, og der går ikke mange gråvejrsdage, før vejrudsigten igen lover sol og varme. Man kan da ikke andet end at være glad. Kan man?

Af Camilla Lærke Lærkesen

De fleste ved, der er noget, der hedder vinterdepression, men det er de færreste, der kender til dens pendant; sommerdepressionen, også kendt som sommertristhed. Sommerdepression er ikke en faktisk diagnose, men et udtryk for en nedstemthed, der opleves af mange om sommeren. Sommertristheden kommer til udtryk som træthed, manglende overskud, udbrændthed, manglende lyst til at socialisere og ensomhed. Nogle oplever også nedsat appetit og søvnbesvær, modsat vinter-depressionen, der typisk giver et øget søvnbehov og større appetit.

Sommertristheden kommer til udtryk som træthed, manglende overskud, udbrændthed, manglende lyst til at socialisere og ensomhed.

Hvorfor bliver man sommertrist?

Sommerdepressionen forekommer i sjældnere grad end vinterdepressionen, og derfor findes der væsentlig mindre forskning inden for feltet, men forskerne er enige om, at tilstanden kan skyldes flere forskellige ydre og indre faktorer.

  • Lange dage og lyse nætter

De lyse nætter gør det sværere at falde i søvn, og ofte er det også lidt fristende at blive længe oppe for at nyde de sidste solstråler. Den forskudte søvnrytme kan give jetlaglignende tilstande og søvnunderskud, der får kroppen til at producere flere stresshormoner, der gør os mere udsatte for depression.

Vores aktivitetsniveau er typisk højere om sommeren. De lange dage betyder, at vi kan nå meget mere på en sommerdag, end vi kan om vinteren. Det gør det endnu vigtigere at huske at slappe af og lade op, hvis ikke vi vil brænde ud.

  • Uindfriede forventninger

Vi har høje forventninger til sommeren. Vi har ventet på den og set frem til den i mange mørke vintermåneder, og når den endelig er her, skal den nydes i fulde drag. Vi skal have kvalitetstid med familien og ryddet op i redskabsskuret. Vi skal slænge os i hængekøjen og bade på stranden. Vi skal helst grille hver dag og spise sunde, gode salater fulde af vandmelon og have friske jordbær til dessert. Vi skal helt ned i gear, og vi skal opleve en masse nyt.

Men jordbærhøsten slog fejl, og vandmelonerne var melede. Den nye badebro var farlig, og mormorstranden var fuld af tang. Hængekøjen var blevet væk, og det var for varmt til at ordne redskabsskuret. Ungerne skændtes, og vi kunne kun få en uges sammenhængende ferie. Vi havde egentlig tænkt os at være kulturelle, men vi endte med at sove længe hver dag i stedet.

  • Sociale medier

Som om det ikke var nok, så lader alle andre til at have eksemplariske børn, luksuriøse sommerhuse og kærestetid, der kan måle sig med bryllupsrejsen. Sådan ser det i hvert fald ud på de sociale medier, der flyder med festivaler, rosévin i solnedgangen og badeferie på Bali.

Isolation og manglende lyst til at socialisere kan være tegn på sommertristhed eller sommerdepression.

Føler man sig i forvejen en anelse ensom, kan sommeren være katalysator for ensomhedsfølelsen, fordi alle andre lader til at være ude at have det sjovt med venner og familie hele tiden, både i bybilledet og på de sociale medier.

Sådan undgår du sommertristhed

  • Sørg for at få din søvn

Brug mørklægningsgardiner i soveværelset, så du ikke bliver påvirket af de lyse nætter. Hav så vidt muligt faste sengetider, selvom det er fristende at blive længe oppe for at nyde de lyse nætter.

  • Lav en forventningsafstemning

Lav en forventningsafstemning med familien, inden sommerferien begynder. Sæt gerne en aften af til et familiemøde, hvor alle får lov at byde ind med, hvad de ønsker sig af årets sommer. Vær så specifik som muligt, så I ved, hvad der skal ske, og hvornår I er i mål, men efterlad også gerne plads til spontanitet og tomme dage i kalenderen.

  • Mærk efter, hvad du vil

Sommeren er én stor buffet af aktiviteter og invitationer, og du kan ikke nå det hele. Mærk efter, hvilke aktiviteter der udgør en god sommerferie for dig, og lad ”skal” og ”burde” blive hjemme. Sluk for de sociale medier i stedet for at spejle dig i polerede billeder af, hvordan alle de andre holder sommerferie. De har helt sikkert også dårlige dage, skænderier og sur koldskål i køleskabet.

Du kan læse mere om Camilla Lærke Lærkesen på hendes hjemmeside bevidstintrovert.dk eller på Facebook her.

Seneste artikler

 
 

Fik du læst?