Dragør har i mere end 100 år været mål for mange turister. Enten det nu var endagsbesøg eller for at bo ”på landet” på hotel eller lokal indkvartering.
I 1907 åbnede Amagerbanen med moderne tog til/fra Dragør – København.
Rejsetiden var 29 minutter, men den lange rejsetid tog man som en oplevelse med turen langs Amager Strandvej ind over Maglebylille og Store Magleby til endestationen lige uden for selve Dragør gl. by.
Amagerbanen
I de første planer var endestationen i Store Magleby lige nord for selve landsbyen. Men flere ”tilflyttere” i Dragør blandede sig og mente, at banen skulle forlænges de 2 km til havnebyen. Ja man skulle have en havnebane. Den blev også planlagt og jord eksproprieret, men aldrig udført.
Byrådet skulle støtte økonomisk ved anlægget af jernbanen. Det endte med, at byrådet solgte byggegrunde i den sydlige del af byen (nuværende Rønne Allé og Drogdensvej).
Byens restauratører og handlende var selvfølgelig glade for turisterne. De lokale havde lidt blandede følelser. Hvad skulle man med de der københavnere, der gik rundt og kiggede ind ad vinduerne?
Anlæg af Amagerbanen i 1907 bevirkede, at Dragør blev et udflugtsmål og mange lokale begyndte for alvor på systematisk værelsesudlejning. Man tilbød landliggerne den bedste del af sit hus og flyttede så selv på loftet eller i et udhus.
Turistinformation
På Historisk Arkiv på Stationsvej 5 og netsiden har man mange eksempler på de aktiviteter der blev etableret for at tiltrække turister. Boghandleren og kiosker solgte utrolige mængder postkort.
Som andre steder, har man talt om: Hvor mange turister ønsker man? Hvilke typer turister ønsker man? Hvornår ønsker man dem? Til en vis grad, kan man målrette indsats, men turister bestemmer selv, hvornår og hvordan de vil besøge byen.
Der har været turistkontor i Dragør flere steder. Byens handlende og foreninger har sammen med museerne stået for forskellige aktiviteter.
Dragør og Store Magleby kommuner har gennem tiden bidraget, men som regel overladt initiativerne til private.
For en del år siden blev der opsat store kommunale bykort. Desværre blev de ikke vedligeholdt og fremstod bestemt ikke som en god reklame for kommunen. For et par år siden begyndte man at udskifte de falmede bykort.
Et naturligt behov for at ”vaske hænder” har gennem tiderne altid været et emne, der kunne give anledning til heftig debat.
De handlende mente ikke, at de også skulle stille toiletter til rådighed og kommunen ville gerne hjælpe, men sådan noget koster penge, specielt, hvis gæsterne ikke behandler installationerne ordentligt.
Forsøgsvis har man opstillet ekstra faciliteter på Færgehavnen lige op ad det permanente toilet (ved turistbus P-plads og legeplads).
Kommer der et toilet ved Nordre Væl på en af de kommunale grunde? Ikke meget nærliggende hjælp. Shell 7-eleven henviser turister til Føtex Food. Toilet på Dragør Kirkegård har begrænset åbningstid.
Nye skilte
Mange turister har efterlyst information. Hvor er der busstop, hvor ligger museet, hvor er stranden og Søbadet m.v.?
Det første skilt er nu opsat på Strandlinien ved Dragør Museum. Der kommer flere tilsvarende skilte og det er Plan- og Teknik, der opsætter efter rådgivning fra Turistkontor og de handlende.