Hvad er “de dér politikere” egentlig for nogle størrelser og hvad laver de rent faktisk når de arbejder med politik? Det fik en skoleklasse fra Nordstrandskolen mulighed for at høre mere om da de var inviteret indenfor i det politiske maskinrum på rådhuset i Dragør.
Indlæg af Kim Dupont (V), Medlem af kommunalbestyrelsen i Dragør
Når man går i 4. klasse, er politik måske ikke det der fylder allermest når koncentrationen skal fordeles mellem lektier, venner, sport, hobbyer, Fortnite og meget andet. Men mandag 13. maj, fik 4E fra Nordstrandskolen, sammen med deres lærer Marius Terkelsen, mulighed for at komme indenfor på rådhuset til et kig i den lokalpolitiske hverdag.
De blev modtaget af borgmester Eik Dahl Bidstrup der som altid, når der er børn tilstede, havde taget den fine borgmesterkæde på og hvor de forventningsfulde og i øvrigt yderst velopdragne børn, fik den meget interessante historie bag kædens tilblivelse.
Sammen gik vi alle op i byrådssalen, hvor de fik lidt information om hvad en politiker laver og hvordan forslag bliver behandlet og eventuel vedtaget til sidst. Derefter fik de demonstreret hvordan et forslag, ved et byrådsmøde, behandles i selve byrådssalen – og så var det ellers deres deres tur til at agere politikere!
Jeg havde forberedt en sag til dem, som de skulle tage stilling til og stemme om. De var i forvejen blev inddelt i grupper, hvor hver gruppe havde valgt et partinavn – de fleste centrerede sig omkring miljø/klima, med en enkelt afstikker til; Stram Børnekurs! Sagen de skulle behandle, handlede om deres egen lejrskole til næste år, ét emne der nok kunne optage dem. ”Gælder det så i virkeligheden?”, ville en af drengene meget gerne vide!
De tre muligheder hvert enkelt “parti” skulle finde deres holdning til var;
Mulighed 1: At sløjfe deres lejrskoletur og blive hjemme på skolen for at blive bedre til dansk og matematik. Det kostede ingenting og havde ingen miljømæssige konsekvenser. Dette forslag vandt absolut ingen genklang!
Mulighed 2: Fem dage ved Kongelundsfortet, som også var gratis for eleverne og med minimale miljømæssige konsekvenser. Det var de meget interesseret i, og begyndte med diverse tillægsforslag til dette!
Mulighed 3: Det sidste forslag var en lejrskole ved Billund, med besøg i Legoland og Givskud Zoo. Dét blev meget vel modtaget, trods en egenbetaling på 150 kroner og en vis miljømæssig påvirkning pga. transport. I begejstringen over dette forslag, glemte adskillige elever af de egentlig repræsenterede et miljøparti!
Derefter indtog partiernes repræsentanter deres respektive pladser omkring bordet, og selv den sejeste elev blev ret ydmyg, når man skulle trykke sig ind på samtaleanlægget og tale ned i mikrofonen foran de andre. Men jeg var imponeret over hvor engagerede de var og hvor meget de gik op i afstemningsresultatet, som i øvrigt endte med en smal 7-6 sejr til Billunds-tilhængerne!
Efter at have styret mødet nøjagtigt som et rigtigt kommunalbestyrelsesmøde, ringede borgmesteren med klokken og takkede for denne gang. Derefter var der lidt løs snak om det hele, en sodavand og en flødebolle, doneret af en sød forælder. Børnene vinkede glade farvel, havde fået én på opleveren og én succeshistorie til deres mentale rygsæk. Én af de dage, hvor man som politiker følte man gjorde en lille forskel i den rigtige retning.
Skal vi have en bedre, mere retfærdig, mere fornuftig og renere verden i fremtiden, må vi starte ét sted. Hvad er mere end rimeligt end at starte med dem, der er arvingerne til det hele?