Hvert år konkurrerer landets største supermarkedskæder om prisen for at have de mest loyale kunder. Fakta ligger i år på sidstepladsen, mens vinderen for fjerde år i træk er Rema 1000. Læs her, hvad din lokale Rema 1000 gør for at bevare førstepladsen.
Af Pia Melander Guilbert
Serviceniveau, varernes kvalitet, butikkens image og udvalget af økologi. Det er nogle af de kriterier, analysevirksomheden Loyalty Group stiller op, når de år efter år kårer Danmarks bedste supermarked. Og for fjerde år i træk er Rema 1000 den kæde, der har de mest loyale kunder.
– Det er et dejligt skulderklap at få fra vores øverste chef, kunderne! konstaterer Jesper Stage fra Rema 1000 på Præstefælledvej.
På spørgsmålet om, hvad han selv mener er opskriften på de loyale kunder, svarer han:
– Vi får jo nogle ting foræret ved at følge vores koncept. Her tænker jeg blandt andet på mindre forpakninger, der gør, at vi kan reducere madspild, at vi har et bredt udvalg af økologiske varer og har retningslinjer, der tager hensyn til dyrevelfærd, problematikken omkring plasticemballage og miljøvenlighed i det hele.
Lokale købmænd
En vigtig forskel på Rema 1000 og mange andre supermarkeder er, at Rema 1000 er franchisedrevet.
Ifølge Researchchef i Loyalty Group, Lars Jepsen er det kort fortalt Rema 1000’s fokus på den nære kundeoplevelse og konkurrencedygtige priser, der år efter år bærer frugt:
– Rema 1000’s koncept med den lokale købmand med et stærkt bagland, der sikrer de rigtige produkter til konkurrencedygtige priser, har været en succes i Danmark. Rema 1000 har forstået, at den nære kundeoplevelse er det punkt, hvor kæden kan differentiere sig væsentligt i forhold til de andre discountkæder. Den gode kundeoplevelse går hånd i hånd med den gode indtjening, og Rema 1000 er i dag en af de mest rentable dagligvarekæder på det danske marked.
Friske varer i rette mængder til gode priser
Selv siger Jesper Stage, der siden 2012 har drevet Rema 1000 på Præstefælledvej sammen med sin kone Maria:
– Vi er rigtige købmænd med hånden på kogepladen. Når noget er en succes, kan vi mærke det personligt, og det samme, hvis man ikke lige rammer plet”.
Ud over at følge Rema 1000s generelle retningslinjer har Jesper og Maria også deres egne ambitioner for den gode kundeoplevelse.
– Vi er eksempelvis meget opmærksomme på at sætte varerne ned, inden de løber på datoen. I det hele taget tænker vi hver dag over at have friske varer i den rette mængde til gode priser.
– Vi sørger også for hele tiden at uddanne vores ansatte, så de kan leve op til den gode service, vi gerne vil være kendte for i lokalområdet, slutter Jesper Stage.
Læs mere om Loyalty Groups undersøgelse af kundetilfredsheden i danske supermarkeder i linket her