Det første penselstrøg er taget på Øresundsbrons gigantiske malerprojekt hvor hele broens zigzag formede stålkonstruktion skal have en by omgang maling – et projekt der tager 13 år. I stedet for en epoxy-baseret maling – som broen blev malet med den første gang – har man nu valgt en mere miljøvenlig løsning med en vandbaseret maling.

– At kunne vælge en holdbar maling, som også er mere bæredygtig for miljøet, føles virkeligt godt, siger Bengt Hergart, anlægsdirektør hos Øresundsbron i en pressemeddelelse fredag.
Stålkonstruktionen males om for at sikre den fortsatte beskyttelse mod vind og vejr. Malerleverandøren Muehlhan vandt sidste sommer udbuddet af de første års malerarbejde, og i tilbuddet præsenterede man en vandbaseret maling.
– Valget af maling er meget vigtigt, ikke mindst ud fra et miljømæssigt perspektiv. Men det skal også være en maling, der holder godt og giver god beskyttelse i lang tid, siger Bengt Hergart.
Såkaldte “pull-off”-tests er blevet udført på broen i løbet af de seneste seks måneder, hvilket betyder, at man måler, hvor god vedhæftningen er. Testresultaterne af den vandbaserede maling viser en vedhæftning, der er 2-3 gange så høj som konsortiets krav.
– Vi har tillid til, at vi vælger en maling, der holder godt og længe, og som tager større hensyn til miljøet og det naturbeskyttede område, som vi maler i nærheden af, siger Bengt Hergart og henviser til den kunstige ø Peberholm.
I havmiljøer er det ikke lige så almindeligt med vandbaseret maling som med epoxymaling, men der er referenceobjekter, hvor vandbaseret maling anvendes og fungerer godt. Blandt broer er for eksempel Storstrømsbroen og Limfjordsbron.
Rengørings- og malerarbejde vil begynde i stor skala, så snart vejret tillader det. Muehlhans malere vil arbejde fra specialdesignede platforme, der muliggør en omkostningseffektiv og sikker maleproces, og samtidig påvirkes hverken jernbane- eller motorvejstrafikken. Den første af tre blev konstrueret sidste sommer.

– Da broen blev malet senest, skete det indendørs og på land, før den blev placeret ude i sundet. Nu skal der males under helt andre omstændigheder, tæt på jernbanens køreledninger og tog, der passerer i høje hastigheder samt i hårdt vejr i stor højde over havets overflade. Derfor er disse platforme nødvendige, siger Johan Nord, projektleder på Øresundsbron.

– En del mindre omfattende monteringsarbejde er ikke færdigt endnu, og man skal montere vejrbeskyttelse, men for os står det allerede klart, at platformen opfylder de gældende behov på en sikker og smidig måde, afslutter Johan Nord.
FAKTA:
Kilde: Øresundsbron |
Læs også: