MEGA-fly lander i Kastrup

Et af verdens største fragtfly, det Russisk/Ukrainsk byggede Antonov An-124, landede onsdag morgen kl 05.57 i Københavns Lufthavn. Flyet er det første af en række flyvninger i projektet Maersk Bridge som skal bringe store mængder værnemidler til Danmark.

Antonov An-124 ved ankomst til Københavns Lufthavn. I baggrunden ses blandt andet forbrændingsanlægget Amager Bakke. Foto: Joh-Foto

Bag flyvningen og projektet som er døbt “Maersk Bridge” står danske Maersk-gruppen. Dagens flyvning er blot én af mange i den nye “Maersk Bridge” som skal sikre det danske sundhedssystem en stor mængde værnemidler til brug under Corona-krisen. Forløbigt er der planlagt mindst 24 flyvninger, men der er forlydenheder om op imod 40 afgange til København med værnemidler, skriver flysitet insideflyer.dk.

Københavns Lufthavn onsdag den 8. april 2020 kl. 05.57 Foto: Joh-Foto

Den første flyvning, også kaldet “The Maersk Bridge Innaguration Flight” er lastet og afgået fra lufthavnen i Tianjin i Kina til København. Flyvningen er sket via Almaty i Kazakhstan og Baku i Aserbajdsjan. I Tianjin blev flyet lastet med værnemidlerne bl.a. millioner af masker, som skal bruges i det danske sundhedssystem, oplyser Robert Mærsk Uggla i et oplag på Twitter. Robert Mærsk Uggla er barnebarn til Mærsk McKinney Møller.

Artiklen fortsætter efter fotogalleriet herunder…

(opdateret) Flyet fragtede ifølge TV2 Lorry blandt andet 500.000 masker og 170.000 beskyttelsesdragter. Til at tage imod værnemidlerne var blandt andre sundhedsminister Magnus Heunicke, Regionsrådsformand i Region Hovedstaden Sophie H. Andersen og adm. direktør i Københavns Lufthavn Thomas Woldbye som det ses herunder i et Twitter opslag fra Danske Regioner.

Fakta om Anotonov An-124

  • Antonov An-124 er et firemotors russisk/ukrainsk transportfly bygget af Antonov.
  • Motorerne er af typen Lotarev D-18. Disse er også kendt under navnet “ZKMB Progress D-18”.
  • Tophastighed: 865 km/t
  • Spændvidde: 73 m
  • Længde: 69 m
  • Pris pr. enhed: 70.000.000–100.000.000 USD
  • Motortype: TurbofanAntal bygget: 55
  • Flyet blev produceret fra 1982 til 2004 i Ukraine og var dengang kun overgået af Antonov’s eget AN-225 fly. Flyet er unikt i det designet tillader flyet at åbne næsen, og “knæle” med næsehjulet, således at der kan laves en direkte kørebane ind i flyet.

Flyet er blandt andet kendt for at have en direkte kørebane ind i flyets lastrum.

Læs også:

Seneste artikler

 
 

Fik du læst?