Regnskabschef: Brug krisetiden til at skabe overblik

Mange virksomheder er allerede nu alvorligt ramt på økonomien som følge af COVID-19, og der er fortsat usikkerhed om, hvem der er omfattet af regeringens mange hjælpepakker. Det bedste, du kan gøre, er at bevare roen og udnytte tiden til at skabe dig et overblik over din virksomhed.

Mange virksomheder kan allerede nu mærke de alvorlige konsekvenser af coronakrisen. ØENS Rådgivningshus hjælper COVID-19-ramte virksomheder med at få den kompensation, der er berettiget fra regeringen – hurtigst og nemmest muligt. Regnskabschef og direktør Morten Krat fortæller, at det har været nogle hæsblæsende uger med mange pressede virksomhedsejere.

”Vi bliver spurgt meget til, hvad hjælpepakkerne indeholder, og hvordan man skal forholde sig til dem. Men vi rådgiver også om, hvad man skal gøre med sin forretning i denne tid,” fortæller Morten Krat.

Det vigtigste er, at man ikke laver panikhandlinger, men at man skaber sig et overblik baseret på fakta, og at man rækker ud til for eksempel sin rådgiver, sin bank eller sin udlejer, hvis man har brug for hjælp.

Der er åbnet op for regeringens støttepakker

Med støtte fra alle Folketingets partier blev det d. 19. marts besluttet, at der skal bruges op til et trecifret milliardbeløb på økonomisk kompensation til små og mellemstore virksomheder, selvstændige og freelancere, der har det svært som følge af COVID-19.

”Hjælpepakkerne er klar til virksomhederne. Hjælpepakkerne kan kombineres alt afhængigt af virksomhedens behov. Der kan søges økonomisk støtte til lønkompensation, virksomhedens faste omkostninger, udvidet refusion for sygemeldte medarbejdere og kompensation til selvstændige og freelancere. Der kan også gøres brug af muligheden for Vækstfondens Lånegaranti.

Derudover er fristen for indbetaling af AM-bidrag og A-skat for april, maj og juni udskudt, ligesom fristen for indbetaling af moms for 1. kvartal 2020 og 1. halvår 2020 er udskudt. Endelig arbejdes der på en ny låneordning, hvor indbetalt moms for 2. halvår og 4. kvartal 2019 kan tilbagebetales som et lån, igen for at skabe mere likviditet” fortæller Morten Krat.

ØENS Rådgivningshus på Amager yder bistand til at søge del i regeringens mange hjælpepakker. De oplever, at der stadig er uvished om, hvem der er omfattet af regeringens mange hjælpepakker.

”Vi prøver at kigge lidt i krystalkuglen og se, hvordan det ser ud. Hvad kan vi få fra hjælpepakkerne? Kan din bank hjælpe med et lån? Det er sådan noget, vi taler om,” fortæller han.

Læs også: Coronakrisens hjælpepakker til erhvervslivet

Når du skal ind og søge, de forskellige hjælpepakker, er der flere ting, du skal have klar.

Skal du søge lønkompensation for dine medarbejdere, skal du have styr på dine lønomkostninger og hvilken ansættelsestype din medarbejder har, om de er beskæftiget fuldtid eller deltid. Hvis du skal søge kompensation som selvstændig, skal du blandt andet have styr på, hvad din omsætning var sidste år samt i 2. kvartal sidste år.

”Der er en masse ting, du skal have styr på, så brug ventetiden på at få et overblik,” foreslår han, ”det vigtigste, du kan gøre lige nu, er at bevare roen og skabe et overblik.”

Likviditet, likviditet, likviditet

Morten Krat hjælper ikke kun med at søge hjælpepakker. Han rådgiver også om, hvordan du bedst styrer din virksomhed gennem krisen.

”Det handler om i disse måneder at overleve,” fastslår han. ”vi skal finde ud af, hvordan vi får skabt likviditet nok til, at du kan overleve, mens det her står på.”

Han foreslår, at man som det første lægger et budget og finder ud af, hvilken likviditet der er brug for den næste tid, skaber et overblik over sine ordrer, lønomkostninger og faste udgifter, tager fat i bankerne og hører, om de kan hjælpe.

Når du får overblikket, tænker du mere rationelt, og når du kan se, hvad det kommer til at koste dig, kan du tage beslutninger på baggrund af fakta og ikke panik.

Læs også: Kompensation til SMV, selvstændige og freelancere

”Vi har hjulpet flere kunder med at få udsættelse fra kreditorer eller udlejere. Der er mange muligheder,” siger han, ”jeg har en udlejer, som har skrevet til sine erhvervslejere, at huslejen for april bliver trukket af deres indbetalte depositum. Og når krisen har lagt sig igen, finder de ud af at få det depositum op, så udlejeren har den rigtige sikkerhed igen. Men find ud af: Hvordan kan vi gøre det her på en fornuftig måde, så vi alle sammen overlever? Det er likviditet, likviditet, likviditet.”

Brug krisen produktivt

Morten Krat fortæller også om kunder, som udnytter situationen positivt lige nu.

”Der var nogle, der havde planlagt at lukke nogle uger til sommer for at renovere forretningslokalet, men så har de talt med banken og får renoveret butikken nu, og så holder de åbent resten af året.”  

Han fortæller også om en frisør, som fik ryddet ud i hele sit varelager. Frisøren lavede et opslag til kunder om, at de kunne købe deres sædvanlige shampoo, balsam og hårprodukter. Man bestilte på telefonen, betalte via mobilepay, og så kom frisøren ud med varerne og stillede dem foran kundernes dør. Nu er lageret tomt og klar til nye forsyninger.

Morten Krat oplever allerede nu, at der er kommet mere ro på.

”I starten blev der aflyst en masse, men opgaverne begynder så småt at komme igen nu. Kommunerne er begyndt at renovere under lukningen. Det hjælper håndværkerne. Men der er ingen tvivl om, at det er en hård omgang, alle er igennem lige nu.”  

Et tiltrængt pusterum

”Jeg tror, det er gået rigtig stærkt de seneste år, hvis jeg lige skal kigge tilbage,” fortæller Morten Krat, ”og der er måske også nogle, det er gået lidt for stærkt for. Det her er et wake up call om, hvor vigtigt det er at have styr på økonomien i sin forretning og vide, hvad man har.”

Selvom krisen kan bruges positivt, erkender Morten Krat, at det en hård situation at stå i, når du fra den ene dag til den anden mister din omsætning.

”Det er der da ingen, der synes er sjovt. Vi har lige betalt termin og løn, og huslejen forfalder for mange forretninger nu. Jeg kan virkelig godt forstå, at der er pres på og søvnløse nætter. Men brug tiden på at skabe dig et overblik.”

Han oplever, at virksomhederne har haft travlt de seneste år, og at er det praktiske i skyndingen er kommet lidt i baggrunden.

”Nu kan vi stoppe op og finde ud af, hvordan vi vil drive virksomhed i fremtiden. Krisetiden er en god anledning til at få ryddet op. Jeg tror, der vil være mange, der kommer styrkede ud af det her.”

ØENS Rådgivningshus på Amagers bedste råd til krisestyring:

Tag et kig i ordrebogen: Hvad kan gennemføres, hvad kan flyttes, hvad skal helt aflyses?

Lad være med at lave panikhandlinger: Undlad at afskedige medarbejdere, fordi du går i panik.

Benyt tiden til at få overblik: Find ud af, hvad dine muligheder er – eventuelt sammen med din rådgiver

Se det positive i krisen: Brug anledningen til at gennemgå din forretning i sømmene.

Udnyt situationen: Få ryddet op og solgt ud af lageret, lav lagersalg og kom til bunds i papirarbejdet.

Krisestyring er vigtigt lige nu: Fokuser på dine opgaver og dine medarbejdere – hvad har vi at arbejde med?

Læs også:


 

Seneste artikler

 
 

Fik du læst?