Amager Bryghus: Et lysglimt i Corona-mørket

Når en virksomhed mister 80-85% af sin omsætning i løbet af blot en uge, så vil de fleste blive sendt til tælling. Men selv om Amager Bryghus måske nok er lettere groggy, så nægter det lille bryghus på Kirstinehøj at lade sig slå ud.

Amagers lokale bryghusdirektør Morten Lundsbak er måske lidt groggy her under krisen men lover at bryggeriet også findes på den anden side af coronatiden. Foto: Olle Thorup

– Vi vil helt sikkert også være her, også når Corona-krisen er ovre, så kontant er åbningsreplikken fra bryghusdirektør Morten Lundsbak, da AmagerNyt forleden kiggede forbi Amager Bryghus på Kirstinehøj i Kastrup.

Og selv om de små håndværksbryggerier er nogle af de hårdest ramte virksomheder i en tid hvor barer, caféer og restauranter er lukkede og øl- og musikfestivaler aflyst på stribe, så klirrer bryghuset bogstaveligt talt af aktivitet og den umiskendelige og liflige duft af frisk humle sagde pænt goddag til AmagerNyts reporter.

Med mere end 2.000 flasker i timen spytter flasketapperen nye øl ud med opfindsomme navne som “Walter The Baby Bat” og “Lambert van Haven”. Øl som straks bliver pakket på europaller og trillet ud på lageret, hvorfra de forhåbentlig hurtigt finder vej til kunderne.

– Det har været helt utroligt at mærke, hvordan vores kunder har bakket op om os i denne tid, fortæller Morten Lundsbak.

– Ikke blot vores faste kunder kigger oftere forbi, vi oplever også massevis af nye ansigter, som kigger forbi butikken på bryghuset, og åbent fortæller, at de kommer for at støtte os i en svær tid. Og selv om jeg ikke ligefrem er en blød mand, så får jeg sgu’ næsten en klump i halsen, fortæller bryghusdirektøren.

Og at der er brug for al den støtte, der overhovedet kan trækkes ud af lokalsamfundet, viser de tørre fakta.

I starten af marts lukkede barer på stribe ikke blot i Danmark, men over hele verden. Dermed var det fuldkommen slut med at sælge fadøl, som udgør cirka halvdelen af Amager Bryghus’ normale produktion. Og i modsætning til for eksempel vin, så kan fadøl ikke lægges i kælderen og vente på bedre tider da det har en yderst begrænset holdbarhed hvorefter det praktisk talt må hældes i kloakken.

De danske butikker meldte om 5% nedgang i ølsalget, og samtidig fordampede stort set alle eksportordrer, blandt andet fra Kina, Italien og Spanien som ellers havde været blandt bryghusets bedste udenlandske kunder. Nu hærgede Coronaen og de ellers købedygtige befolkninger tænkte mere på overlevelse end på lækkert specialøl fra Amager.

Foto: Olle Thorup

Inden for det sidste halve års tid havde Amager Bryghus også åbnet egne barer ved Nørreport og ved Bryggen. To barer som netop her med forårets og solens komme gerne skulle lokke i massevis af tørstige ølkunder til. Men fadølshanerne står desværre helt og aldeles tørret ind som følge af corona-nedlukningen.

– Det er utroligt bittert at se tomme borde og stole udenfor Taproom Bryggen, og så med det fantastiske forårsvejr, vi har haft i år, siger Morten Lundsbak.

– Der burde jo være tæt besat hver eneste dag lige nu, af folk der nyder solen, hinanden og det gode øl.

De to barer har måttet sende alt mandskab hjem, mens barchefen på Taproom Nørreport har omdannet baren til en ølbutik, hvor alle Amager Bryghus-øl kan købes ud af huset hver dag ugen rundt ml. 14-18. Et tiltag som redder en smule af omsætningen.

– Noget af det værste ved denne krise er, at den ikke er til at se en ende på, konstaterer Morten Lundsbak.

– I mine behageligste drømme håber jeg, at vi kan åbne snarest muligt efter den 10. maj. Men i mine mareridt frygter jeg, at det kan trække ud helt til august eller endda senere. Og det er desværre ikke urealistisk.

Interviewet er ved at være ovre, og flaskernes klirren er forstummet i tappehallen. Ved siden af flasketapperen har to montører travlt med at installere en såkaldt dåselinje, så bryghuset i nærmeste fremtid også kan tilbyde sine populære ølvarianter som dåseøl.

– Jo, vi skal nok klare den, gentager direktøren mens vi bevæger os mod udgangen:

– I dag er jeg glad for, at vi altid har investeret forsigtigt og aldrig over evne, så vi ikke har en kæmpe gæld at forrente. Min kommunikationschef har altid kaldt Jacob (Jacob Storm medstifter af Amager Bryghus red.) og mig for “Amager-jyderne”, og det betragter jeg som et hæderstegn, griner direktøren.

– Her den 9. maj mellem 10 og 14 holder vi igen drive-in salg på bryghuset af 7 nye øl, når vi holder den traditionelle “Double Black Mash Day”, og kommer der lige så mange kunder og støtter os med ølindkøb, som sidst vi gjorde det i marts, så begynder jeg for alvor at tro på, at der faktisk findes små lysglimt i dette Corona-mørke, slutter Morten Lundsbak.

Foto: Olle Thorup

Om Amager Bryghus:

  • Amager Bryghus blev stiftet i 2007 af Jacob Storm og Morten Lundsbak, som i dag også er eneejere af bryggeriet.
De to stiftere af Amager Bryghus, Jacob Storm og Morten Lundsbak (bagerst) Foto: Olle Thorup
  • I 2018 blev Amager Bryghus årets danske bryggeri, fik årets ølpris og vandt titlen for årets bedste nye øl, kåret af Danske Ølentusiaster.
  • De seneste 11 år har Amager Bryghus ligget på Top-100 over verdens bedste bryggerier ifølge verdens største ølrating-hjemmeside, den amerikanske  ratebeer.com
  • Øl fra Amager Bryghus kan idag findes i 30-35 lande over hele verden.
  • Double Black Mash Day er en årlig begivenhed, når bryggeriet frigiver en kulsort 12% Imperial Stout af det navn. I år kommer den i meget begrænset mængde i hele fire varianter, hvoraf en har ligget 12 måneder på Bourbon whiskeyfade.

Du kan følge Amager Bryghus på facebook eller besøge deres hjemmeside.

Læs også:

Seneste artikler

 
 

Fik du læst?

Go’morgen Amager

Søndag 9. maj – solen står op kl. 05.10 og går ned kl. 21.02. Dagen tiltaget med 08.50 minutter. Månen er aftagende – to dage til nymåne. Vejret:

Læs mere »