ERHVERV: Den danske virksomhed Black Iron Horse har eksisteret i 25 år, og særligt under finanskrisen gik salget næsten i stå. Men i dag er der fuld speed på produktionen og salget af elladcykler også i udlandet.
Black Iron Horse har i de sidste tre år vækstet 100 procent af omsætningen ved at kombinere sikkerhed og godt håndværk med flere bæredygtige elementer i deres populære ladcykler, som stort set alle er elladcykler produceret og samlet i Kastrup.
Der er stor efterspørgsel efter ladcyklerne ikke kun i København og de andre store danske byer. Virksomheden har for eksempel lige sendt 20 ladcykler afsted til deres seneste marked Canada.
”Vi har vækstet 100 procent de sidste tre år, og ambitionen er at fortsætte vækstrejsen. Takket være Steen Pedersen fra Erhvervshus Hovedstaden har vi fået meget god hjælp til at sætte en retning for vores eksportambitioner og vækstrejse. Han har inspireret og motiveret os til at holde fast i vores drømme om at skalere virksomheden. Han har også været fantastisk til at introducere os til forskellige bæredygtige tiltag”, fortæller Mike Skouboe Eschen fra virksomheden og løfter sløret for, at virksomheden er i gang med at udvikle nye produkter til lande med en ikke så udviklet cykelinfrastruktur som herhjemme.
Eksportdrømme
I dag har Black Iron Horse forhandlere i Belgien, Canada, Estland, Frankrig, Italien, Luxemburg, Nederlandene, Østrig, Schweiz, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet og nu også Tyskland.
“De store tyske byer er virkelig et interessant marked for os lige nu. Det går hurtigt fremad med eksportfremstødet. Vi har fået tre nye forhandlere i Tyskland i de sidste 10 dage. Det er et stort potentielt marked for os, da tyskerne er interesserede i at flytte deres transport fra biler over til cykler”, vurderer medejer Jesper Lindahl-Berg fra Black Iron Horse.
(Fortsættes under billedet)
De danske Black Iron Horse ladcykler er lavet så solidt, at de kan gå i arv gennem flere generationer. Kassen på cyklerne er støbt af genanvendt plast fra fiskenet, kunstgræs og landbrugsnet. Derfor er farvekombinationerne forskellige, og det gør alle ladcykler unikke. Alle cykler samles i produktionshallen i Kastrup. Herhjemme sælges de gennem forhandlere forskellige steder.
I dag producerer virksomheden 800 ladcykler årligt. Målet er 3000 ladcykler om få år, og det skal blive til endnu flere. Virksomheden står for at ekspandere og vil blive i Tårnby Kommune og kigger efter mere produktions- og lagerplads i lokalområdet.
Socialøkonomisk sigte er vigtigt
Black Iron Horse drives som en socialøkonomisk virksomhed og blev i juli 2022 en del af Ebbefos Fonden, der ejer 60 procent af virksomheden.
“At vi er en socialøkonomisk virksomhed betyder, at 60 procent af vores overskud går til støtte til mennesker, der mistrives. Desuden har vi et godt samarbejde med Tårnby Kommune og jobcentret om at ansætte flexjobbere, som trives med at samle cykler her hos os på værkstedet”, fortæller Jesper Lindahl-Berg til gæsterne på virksomhedsbesøget.
Tårnbys borgmester Allan S. Andersen glæder sig over, at den lokale virksomhed trives i Tårnby og ikke har i sinde at flytte ud af kommunen, på trods af at pladsen er ved at blive trang.
”Black Iron Horse er et mønstereksempel på en socialøkonomisk virksomhed, som der er fremdrift og fremtid i. Vi er stolte af at have socialøkonomisk virksomhed – en lokal virksomhed, som går foran som det gode eksempel og giver plads til, at flexjobbere kan få trygge rammer til at vokse og få selvtillid og opleve glæden ved at indgå i et forpligtende og givende samarbejde på en velfungerende arbejdsplads, hvor alle i øvrigt spiser frokost sammen”, udtaler Allan S. Andersen.