Øresundsbroen forbedrer resultatet med stærk fritidstrafik

TRAFIK: Øresundsbroens mange trafikrekorder i årets tredje kvartal – drevet af dansk fritidstrafik – resulterede i, at trafikken over broen er øget i forhold til sidste år. Stærk dansk kronekurs får danskerne til at valfarte over sundet.

(Foto: Lykke Nielsen)

Øresundsbro Konsortiets resultat før værdiændringer var 1.175 mio. kr.  i perioden januar-september – en stigning på 262 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år.

“I år kører vores danske fritidskunder over Øresundsbroen som aldrig før. Stigningen begyndte allerede i foråret med flere rekorder, og tendensen fortsatte efter sommeren. En stærk dansk kronekurs og stor interesse for ferie i nærområdet menes at ligge bag denne udvikling,” siger Linus Eriksson, adm. direktør for Øresundsbroen.

Samlet set faldt trafikken med 1,4 procent i forhold til den sidste pandemifri periode i 2019, hvor de følgende år var helt eller delvist præget af coronarestriktioner.

Med et gennemsnit på 20.824 passager pr. dag i januar-september var Øresundsbroens samlede vejtrafik 9,2 procent højere end i samme periode sidste år.

Afmatning i godstrafik
Indtægterne fra vejtrafikken steg med 129 millioner kr. til 1.350 millioner kr. i årets første tre kvartaler sammenlignet med samme periode sidste år.

Afmatningen i godstrafikken, som begyndte i april i år, blev forstærket i tredje kvartal. Hver dag i perioden januar-september passerede der i gennemsnit 1.870 lastbiler. Det er 11,8 procent mere end i samme periode i 2019, men et fald på 5,8 procent i forhold til sidste år.

“Godsoperatørerne har meldt om en nedgang i godstransporten det seneste år, men det er først nu, vi begynder at mærke det på Øresundsbroen. Faldet er accelereret mod slutningen af tredje kvartal. Samtidig ser vi, at godstrafikken fortsat er stærk sammenlignet med niveauet før pandemien,” siger Linus Eriksson.

Stigende ferietrafik
Mens ferietrafikken blandt danske ØresundGO-kunder steg med omkring 22 pct. i perioden januar-september 2023 sammenlignet med samme periode i 2019, faldt den svenske ferietrafik med 18 pct.. Samlet set er fritidstrafikken blandt ØresundGO’s kunder 1,4 procent højere end i samme periode i 2019.

Pendlertrafikken forblev stabilt på omkring 10-15 procent lavere end i samme periode i 2019.

“Vores lancering af et pendlerkort med ubegrænset antal passager til en fast pris er en succes. I den første måned købte mere end 2000 kunder vores 30-dages periodekort, og omkring 20 procent af alle pendlerrejser foretages med periodekortet,” siger Linus Eriksson.

Erhvervstrafikken steg med 26,8 procent i forhold til de første tre kvartaler sidste år, men endte 11,2 procent lavere end samme periode i 2019.

Arbejder hjemme
“Flytrafikken er steget, og både taxaer og biludlejningsfirmaer kører meget mere end sidste år. Men der er fortsat flere digitale møder og flere dage med hjemmearbejde, hvilket bidrager til, at trafikken stadig er lavere end før pandemien,” siger Linus Eriksson.

Øresundsforbindelsens grønne passager med køretøjer drevet af el eller brint, er steget med omkring 40 procent fra årets begyndelse til udgangen af tredje kvartal. I januar 2023 var den samlede andel af grønne passager syv procent – og den er steget hver måned til 9,8 procent i juni. For personbiler alene er stigningen gået fra 7,5 til 10,6 procent.

 

 

Seneste artikler

 
 

Fik du læst?