Ny kampagne skal få folk sikkert hjem fra julefrokosten

JULEFROKOSTER: Langt de fleste, der i bogstaveligste forstand falder i vandet efter en fugtig julefrokost er mænd, der er påvirkede af enten alkohol eller stoffer

En ny kampagne skal medvirke til, at folk ikke falder i havnen hjem fra de mange julefrokoster…

By & Havn sætter med en ny kampagne fokus på adfærd og sikkerhed langs havnen i de mørke nattetimer når man har drukket. Budskabet er klart: Det er ikke en fest at falde i havnen – hold dig fra havnekanten, når du har drukket.

I denne uge starter salget af juleøl og de fleste danskere vil i de næste måneder have en festlig kalender, der melder om julefrokoster, alkoholindtag og nytårsfest.

Ender galt
Men turen hjem langs Københavns Havn med en promille i blodet kan ende galt. Hvert år falder folk i vandet, når de er påvirkede af alkohol, og i nogle tilfælde ender det desværre fatalt. Derfor lancerer By & Havn en digital kampagne, der sætter fokus på sikkerhed og adfærd ved havnen med hovedbudskabet om at holde sig fra havnekanten, når man har drukket. Det forklarer Anne Skovbro, adm. direktør i By & Havn:

Festlige – og fulde
“Havnen skaber glæde året rundt, men når vandet bliver koldt om vinteren, det er mørkt og man er alene, så er der god grund til at passe på og tage sig sine forholdsregler. Vi ved, at der er rigtig mange festlige og fulde mennesker langs havnen i de kommende måneder, og derfor sætter vi en kampagne i gang nu for at få alle sikkert hjem. Og vores opfordring er simpel: hold dig fra havnekanten, når du har drukket, for det er ikke en fest at falde i havnen.”

92 pct. er mænd
Trygfondens seneste nationale druknestatistik fra 2021 viser, at 92 pct. af dem, der i de sidste 20 år er druknet i de danske havne, er mænd med en stor aldersspredning, og 55 pct.af hændelserne involverede alkohol eller stoffer. Derfor har By & Havns kampagne særligt fokus på mænd i alle aldre, selvom budskabet er relevant for alle året rundt – også udenfor julefrokostmånederne.

Højt humør, men…
I kampagnefilmen ser man tre mænd med nissehue, der danser alene afsted langs Københavns Havn på vej hjem fra fest. Man bliver præsenteret for kontrasten mellem fuldskabens selvforståelse, hvor der er lækre dansetrin i højt humør, og virkelighedens verden, hvor man ser mændene slingre afsted til fare for egen sikkerhed. Filmen slutter med et billede af en nissehue, der flyder rundt i havnen og indikerer, at én af de tre mænd er faldet i.

Pas på hinanden
De fleste, der falder i havnen, er ligesom i kampagnefilmen alene, når ulykken sker, og derfor opfordrer kampagnen til, at man husker at passe på hinanden og følges ad, når man har drukket.

Som en del af kampagnen gives der gode råd til, hvordan man trin-for-trin skal forholde sig, hvis ulykken sker, hvad end man selv falder i det kolde vand eller ser nogen falde i havnen.

I de seneste fem års julefrokostmåneder, november og december, har Hovedstadens Beredskab haft 27 havneudrykninger til redning ved vand. Derudover er der et ukendt mørketal, hvor folk selv har reddet sig op af det kolde vand, eller har fået hjælp til at komme op.

 

Seneste artikler

 
 

Fik du læst?