Elevrødder fra Ørestad på udveksling i Oslo

UNDERVISNING: Som en del af et samarbejdsprojekt med VIKA-skolen i Oslo sendte Ørestad Gymnasium en flok elevrødder til Norge. Her udvekslede de erfaringer med de norske gymnasieelever og fik en masse inspiration med hjem til deres eget gymnasium.

Nicolai, Selma og Ida

Af Tine Hvam Madsen

De tre elevrødder Nicolai Høvdinghoff Samson, Ida Kirstein Traczyk og Selma Hauge Hemmingsen fra 3.g på Ørestad Gymnasium, har tilbragt fire dage i Oslo, hvor de var indkvarteret hos norske elever og deres familier.

Under turen deltog de danske elever både i undervisningen og var med i arrangementer i den norske studenterforening og elevrådet på VIKA-skolen. VIKA-skolen er et helt nyt gymnasium, derfor var målet for turen, at Ørestads elever skulle hjælpe dem i gang med at bygge deres elevråd op.

“Der er stadig ret få medlemmer i deres elevråd, og de havde svært ved at rekruttere folk, så derfor brugte vi tid på at sætte dem ind i, hvordan vi gør her på Ørestad Gymnasium, hvor vi har et stort elevråd med repræsentanter fra alle klasser,” fortæller Nicolai.

Læring på eget ansvar
En af de største forskelle på norske og danske gymnasier er undervisningskulturen, mener de tre elever. “I Norge er der et krav om, at man skal bestå alle sine fag, for at rykke op til næste klasse,” forklarer Ida. “Det gjorde, at eleverne var meget opmærksomme og fulgte med i timerne,” fortæller hun. “Lærerne påpegede heller ikke over for eleverne, hvis de fx sad med deres mobiler i timen. Så det var virkelig læring på eget ansvar,” supplerer Nicolai.

Stort fokus
Nicolaj, Ida og Selma fortæller, at man kunne mærke på de norske elever, at der var et stort fokus på at deltage aktivt i timerne både i klassediskussioner og gruppearbejde, fordi eleverne netop skulle bestå alle fag. Men de reflekterer også over, at VIKA-skolen ligger i et meget ressourcestærkt område i Oslo, og derfor har mange elever, der har let ved at gå i skole. “Det var en meget homogen elevtype, der gik på skolen og alle så ens ud. Det var lidt kedeligt,” påpeger Nicolai. “Så en del af vores samarbejde med dem, handler fra deres side også om, hvordan de kan få nogle andre elevtyper ind på skolen, for at undgå at den bliver for homogen,” fortsætter han.

Forskellige typer
På Ørestad Gymnasium er elevsammensætningen en hel anden og der går rigtig mange forskellige typer, fra mange forskellige steder i København og omegn.

Her er elever både fra Dragør, Hvidovre og Nordsjælland. Der er sågar elever, der rejser med tog helt fra Slagelse, Roskilde og Sorø, for at komme ind på gymnasiets mediefagslinje.

Og det skaber et godt mix af forskellige mennesker, mener eleverne. Dog er bagsiden af medaljen, at der er mange fordomme om gymnasiet, fordi folk er bange for ikke at kunne finde venner, der minder om dem selv, påpeger de. “Jeg synes, det er fedt, at vi har så mange forskellige elevtyper herude,” fortæller Nicolai. “Der er stadig grupperinger, men alle kan finde nogen at hænge ud med, fordi der går så mange elever her,“ siger han.

Med til ansættelse
Eleverne synes generelt, at de i elevrådet, får meget indflydelse på skolen. “Jeg har f.eks. lige været med til at ansætte den nye vicerektor,” fortæller Ida, der er forperson for elevrådet sammen med Ibrahim fra 2.g.

“Vi laver også undersøgelser i klasserne, hvor de får anledning til at diskutere, hvad der fungerer godt, og hvad der evt. kan ændres,” supplerer Nicolai. Forslagene bliver taget med til elevrådsmøderne, hvor de arbejder videre med de ting, der faktisk kan lade sig gøre at ændre på. “Vi havde nogle konkrete forslag med hjem fra Norge, som f.eks. niveau-opdeling i matematik, som vi nu arbejder videre med i samarbejde med ledelsen,” supplerer Selma.

Rektor for en dag
En ting, der også giver eleverne indflydelse på Ørestad Gymnasium er konceptet “rektor for en dag”, hvor de to forpersoner for elevrådet overtager rektors kontor og rektor, Mads Lyngby Skrubbeltrang, i stedet bruger dagen som ‘elev’ i deres klasse. I år mundede ‘rektor for en dag’ ud i en af de større beslutninger, som elevrådet har fået indført. Nemlig, at der næste skoleår skal afholdes en stor kulturdag på skolen, hvor eleverne skal lære om kulturforståelse og lære hinanden bedre at kende på tværs af kulturer. “Derudover laver vi en indsamling til et velgørende formål på dagen, og så afslutter vi dagen med en kulturfest for alle klasser og årgange,” fortæller Ida.

Får indflydelse
Eleverne er glade for alle de muligheder, de får for at få indflydelse på deres gymnasium gennem elevrådet. “Vi har både fået den her fede tur til Oslo, og får mulighed for at udvikle undervisningen,” fortæller Selma. “Og så har vi en rigtig god rektor,” er eleverne enige om. “Mads har altid ja-hatten på. Hvis der er noget, han synes bare er en lille bitte smule fedt, griber han bolden og siger ‘det gør vi!’,“ fortæller Nicolaj. Derfor giver det mening at lægge nogle kræfter i elevrådsarbejdet.

 

Seneste artikler

 
 

Fik du læst?