Sprogdag fylder Byparken

Det var koldt, men angiveligt sjovt og lærerigt, da eleverne fra Ørestad Gymnasium havde utraditionel sprogundervisning i Byparken.
Eleverne i 1.g får et velfortjent hvil indenfor til Ørestad Gymnasiums sprogdag.
Eleverne i 1.g får et velfortjent hvil indenfor til Ørestad Gymnasiums sprogdag.

På Ørestad Gymnasium bryder de traditionelle rammer for undervisning.

En kold onsdag i april blev mere end 370 elever fra den yngste årgang nemlig samlet i Byparken til en udfordrende og underholdende sprogdag. Her bliver klasselokalerne byttet ud med frisk luft og fysisk aktivitet, hvor eleverne – fordelt på hold – deltager i et stjerneløb med opgaver på diverse sprog.

Eleverne får en altså dag, hvor spansk, tysk, fransk, og kinesisk bliver praktiseret gennem leg og bevægelse, langt fra den sædvanlige skolebænk. Hvert hold navigerer mellem tolv poster spredt i parken med opgaver, der skal løses på det sprog, de studerer på B-niveau.

Fra karaoke til kogekunst

Amanda Dieu Gbati, Anne Sabih, og Elwira Lindberg Nielsen, der er elever i 1.H, har nydt dagen og de sproglige udfordringer, fortæller de til Ørestad Gymnasium, der har videregivet interviewene til os.

“Vi nåede alle posterne i god tid,” deler Elwira Lindberg Nielsen. Opgaverne varierede fra at lave karaoke på fransk til at danse, hvilket tvang dem ud af deres komfortzone og bidrog til en sjov og lærerig oplevelse:

“Det var ret sjovt og meget udfordrende,” fortæller Amanda Dieu Gbati.

Hjælpeelever som Ronja Ivalu Maarala, Isabella Koldby, og Natasha Beraqui fra årgangen over havde travlt med at guide de forskellige hold gennem opgaverne, der blandt andet omfattede billedbeskrivelser. Bedømmelsen af elevernes præstationer forblev dog en opgave for sproglærerne.

Styrker både faglighed og fællesskab

Foruden at styrke sprogfærdighederne understøtter sprogdagen også den sociale trivsel og samarbejde blandt eleverne. Anne Sabih værdsætter den anderledes og aktive skoledag, som også gør at man lærer klassekammerater at kende, som man ikke ofte taler med. Isabella Koldby fremhæver, hvor hyggelig dagen har været og den positive effekt af at snakke mere med de førsteårsstuderende end normalt.

Den innovative tilgang til sprogundervisning har i følge gymnasiet selv været en succes, og de fortæller, at eleverne ser frem til flere dage som denne. Især med de kommende OEG Games, som er en idrætsdag med lige dele sjov og konkurrence.

Ørestad Gymnasiums sprogdag er et eksempel på, hvordan gymnasiet arbejder med at lave undervisning, der ikke kun er bundet til klasselokalet, men også kan ske udenfor skolens fire vægge.

 

Seneste artikler

 
 

Fik du læst?