Her bringer vi 3. og sidste del om Befrielsesdagene i Dragør i 1945.
De tidligere tyske barakker på Jægervej blev suppleret i 1945 med mange indkøbte svenske barakker. Mange østtyske flygtninge, der havde været på skolerne i København, blev flyttet til lejre i Store Magleby kommune.
Dragørlejren var den største af de seks lejre på Sydamager. Indkørsel til nord-og sydlejr foregik via hovedvagten, der lå ved nuværende Jægervej 10. I begyndelsen var det modstandsbevægelsen, der bevogtede lejrene. Politiet overtog vagten i lejr 126 og vagtmandskabet bestod af værnepligtige CB-betjente. Andre lejre på Sydamager blev bevogtet af militæret.
Skuffelser
Størst var skuffelsen nok hos de mange østtyske flygtninge, der var kommet til Sydamager. I Store Magleby Kommune var der på et tidspunkt i 1945 over 4.000 interneret i seks lejre. Dengang var der 1.600 indbyggere i kommunen. De Allierede ønskede ikke flygtningene til Tyskland, da man havde rigeligt at gøre med at brødføde befolkningen og de hjemvendte tyske soldater. Desuden var store dele af byerne kun ruindynger.
En ordre er en ordre
Den dansktalende tyske chef på Dragør Fort meddelte kontant Modstandsbevægelsen, at de ikke skulle forsøge landgang. Der var flere hundrede velbevæbnede tyske marinesoldater, der ville forsvare anlægget.
Modstandsbevægelsen måtte afvente en britisk officer, der først dukkede op den 11. maj efter tepausen. Tyskerne overgav sig straks, men demonstrerede lige, at de stadig var ”herrefolket”. Tyskerne havde ødelagt alle flagliner, så der gik lidt tid inden det medbragte meget store Dannebrog kunne glide til tops på den lille flagstang over porten.
Kongelundsfortet
Kongelundsfortet havde en lidt mærkelig skæbne. Da tyskerne 29. august 1943 beslaglagde de sidste danske kaserne, glemt man Kongelundsfortet. Det blev indtaget med forsinkelse.
Prins Knud, der havde kommandoen over fortet, måtte for anden gang (i 1940 var det Dragør Fort) aflevere et dansk kystfort til Værnemagten.
Han fik det tilbage i god behold i sommeren 1945.
Tyske fly
I Københavns Lufthavn havde Luftwaffe kampfly og flyskole. De mange nedstyrtninger på Amager vidner om, at piloterne langt fra fik den tid til uddannelse, der normalt var behov for. I majdagene 1945 var der ankommet ekstraordinært mange fly til Kastrup fra andre lokaliteter.
Øvrige begivenheder
Omkring den 23. juli 1945 var der også heftig aktivitet i Dragør. For første og sikkert sidste gang gennemførte man en ”Pengeombytning” for at få lidt styr på de ekstraordinært mange ”Sorte penge”, der havde været i omløb bl.a. på grund af rationeringer.
Alle skyndte sig at betale deres regninger og mange tjente en ekstra ”skilling” ved at hjælpe andre med at veksle overskydende kapital.
Transporterne til Sverige primært i oktoberdagene 1943 havde også sat sig spor. Det lokale Skattevæsen mente, at det var nødvendigt, at kigge nærmere på evt. indtægter ved sejladserne. Men mere om dette, når 75 året markeres til efteråret.
I Dragør Boldklub blev der opsat mindeplade for faldne medlemmer. På Dragør Kirkegård står der to mindesten med relation til 1940-45. I årene efter befrielsen blev modstandsbevægelsen og deres hjælpere takket på flere måder.